Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Stray (Recenzia)
Aké by to asi bolo byť mačkou? Celý deň sa váľať v chlpatom pelechu a ustavične na každého mňaukať. Hrať sa, a to absolútne s čímkoľvek okrem hračiek, driapať, čo sa dá - hlavne drahé koberce a gauče. Jednoducho raj, alebo snáď nie? Vyskúšajte si to na vlastnú päsť (teda na vlastnú packu) v tejto novej hre a posúďte sami!
Hra je dostupná pre: PC, Playstation 5, Playstation 4
Dátum vydania: 19. júla 2022
Vývojár: BlueTwelve Studio
Testované na: PC
Čo je Stray?
Stray je akčná adventúra, ktorá vám dovolí hrať za mačku. Za úplne obyčajnú mačku domácu. Mačku, ktorá mňauká, hrá sa s ostatnými mačkami vo svojej rodinke a skáče, kam nemá. Áno, táto mačka je asi o niečo múdrejšia ako ostatné, ale úprimne - u mačiek človek nikdy nevie a nie je dobré ich podceňovať. Vždy sa tvária, ako keby niečo skrývali, ako keby poznali každé tajomstvo vesmíru. Držme sa teda toho, že táto mačka v hlavnej úlohe je naozaj úplne obyčajná a priemerná.
Roztomilý začiatok hry a jej ovládanie
Na začiatku hry sa so svojou rozkošnou malou šelmou zoznámite a naučíte sa ju ovládať. A to v bezpečnom prostredí svojho rozľahlého mačacieho pelechu so svojou malou mačacou skupinkou. Ako je každému známe - mačky sú neuveriteľne agilné stvorenia a tak vás určite neprekvapí, že veľká časť hry bude spočívať v skákaní a lezení po ťažko dostupných miestach.
Ovládanie hry je našťastie veľmi priamočiare až primitívne, čo robí hru hrateľnú pre naozaj kohokoľvek, vrátane vašich starých rodičov. Nemusíte sa báť zle načasovaných skokov a nepozornosti pri šplhaní po úzkych rúrkach. Hra vám dovolí skákať iba na vopred určené miesta a nenechá vás nikam zletieť. Myslím, že toto je pre tento typ hry jediná logická voľba, pretože inak by Stray bol veľmi odlišný (a tým pádom dosť frustrujúci) zážitok.
Hra vás nechá spadnúť iba jeden jediný krát. Hneď zo začiatku sa totiž vášmu novému mačaciemu miláčikovi vypomstí skok na chatrnú rúrku a on sa zrúti do hlbín temnoty. Sám a bez svojej svorky, ktorej nezostane nič iné, než sa tejto tragédii prizerať. A týmto hra ešte len naozaj začína. Ste sami, zranení a v odpornom temnom kanáli, z ktorého sa musíte nejako dostať.
Svet alebo neodolateľný koktail sci-fi a postapo
Pred nechceným pádom sa môžete len dohadovať, kde sa vlastne nachádzate a aký je približne rok. Okolo seba vidíte iba neurčité biele steny obrastené mohutnou zelenou vegetáciou a prešpikované zhrdzavenými rúrkami a kanálmi.
Akonáhle ale zletíte dole, začnete na svojej púti krok po kroku odkrývať príbehové pozadie celej tejto krajiny. Je zrejmé, že hra sa odohráva v budúcnosti a že s našou ľudskou civilizáciou to nedopadlo práve najlepšie. Ľudia tu totiž už žiadni nežijú.
Tvorcovia hry si dali pri modelovaní prostredia maximálne záležať a každý nový kúsok sveta, ktorý objavíte, vás ohromí svojou detailnosťou a bravúrnou hrou (hlavne neónových) svetiel a tieňov ukrytých v tajuplnej hmle. Postupne sa z odporných kanálov presuniete do o niečo menej odporných zaprášených slumov a nakoniec navštívite aj nádherné cyberpunkové mestečko plné robotov.
Herný svet Stray nielen skvele vyzerá, ale je tiež relatívne ľahké sa v ňom orientovať, a to aj napriek tomu, že naň nebudete nazerať iba zdola, ale preleziete si ho celý aj vertikálne. Ste predsa mačka. Budete skákať cez strechy a balkóny a využívať kúzelné malé vedierkové lanovky.
Dizajnéri hry očividne vedia, čo robia a rozumne využívajú kontrast farieb a svetiel a kompozície jednotlivých prvkov na to, aby vás viedli tam, kam chcú. Nič z toho nepôsobí ako päsť na oko a naopak to dobre zapadá do zvyšku prostredia. Mnohé veľké herné štúdiá sa majú od tvorcov Stray čo učiť.
Celý tento vizuálny atmosférický balíček potom uzatvára tematicky excelentná futuristická elektronická hudba a autentické zvuky. Tu naozaj nie je čo vyčítať.
Od hopsania až po riešenie hádaniek
Ako budete v tomto úchvatnom svete tráviť svoj mačací čas? Vašou hlavnou úlohou je dostať sa späť hore za svojou svorkou, ale cesta to bude strastiplná a rozhodne nie priamočiara.
Bude sa vám zo Stray z mozgu pariť?
Okrem skákania budete asi vôbec najväčšiu časť svojho herného času tráviť riešením relatívne jednoduchých hádaniek. Raz budete musieť prísť na to, ako sa dostať k niekomu do bytu. Potom zase budete musieť zohnať deku pre roztraseného hypochondrického robota. A nakoniec budete musieť niečo rozpárať svojimi naostrenými pazúrikmi.
Stray je relatívne krátka hra a rozhodne som tak nemal pocit, že by sa úlohy opakovali alebo ma nejako nedajbože nudili. Ich obtiažnosť je nastavená tak akurát, aby vám ľahko rozprúdila mozgové bunky, ale nie na zbytočne dlhú dobu. Frustrácia naozaj nehrozí.
Akcia nesmie chýbať
Vedľa týchto „pokojných“ hádaniek skrýva hra ale aj pár akčnejších momentov, skoro by sa dalo povedať aj „súbojov“. Okrem robotov totiž herný svet okupujú (doslova) aj také veľké ohavné kliešte a nie je ich málo. A tieto kliešte si s radosťou pochutnajú na čomkoľvek, čo sa pred nimi objaví. Na odpadkoch, na vašej mačke, na robotoch, jednoducho na čomkoľvek.
Spočiatku sa im budete musieť vyhýbať a utekať, čo vám labky stačia, ale neskôr sa ich pomocou novo nájdeného technického výtvoru naučíte tiež eliminovať. Tieto akčné útekové sekvencie sú možno tou vôbec najslabšou stránkou celej hry, pretože vám umožňujú uniknúť iba jednou jedinou správnou cestou a sú tak extrémne lineárne. Našťastie sú však krátke a svoj účel vlastne spĺňajú – ľahko vám zdvihnú srdcový tep a premiešajú tempo hry. Súboje s vyššie spomínanou zbraňou na tom nie sú oveľa lepšie a spočívajú vlastne len v opakujúcom sa cykle strieľania a behania dookola, zatiaľ čo sa zbraň nabíja. Tiež ich ale je len minimum.
Zakrádanie sa
Akčné môžu byť aj sekcie zakrádania sa, v ktorých sa snažíte prekĺznuť okolo sliedivých lietajúcich sentinelov. Akčné budú teda tie nepodarené. Akonáhle vás zachytia ich senzory, máte len pár sekúnd na to utiecť, alebo sa schovať, inak s vami bude koniec. Hra sa vám ale ani v tejto časti nesnaží výraznejšie hádzať polená pod labky a na mnohých miestach narazíte na náhodne umiestnené krabice, do ktorých stačí hupnúť a chvíľu nevyliezať. Sentinely vás potom nechajú na pokoji a vrátia sa na svoju pôvodnú pozíciu.
A aj keby ste to náhodou nestihli, tak má hra rozumne rozostavané checkpointy, takže o svoj postup neprídete ani tak.
Roboti majú tiež dušu
Byty a domy, v ktorých v dávnych dobách bývali ľudia, následne obsadili roboti a plynule tak nadviazali na svojich predchodcov, ktorých trefne označujú ako tých „mäkkých“. Prvý robot, s ktorým sa v hre stretnete je malý dron, ktorého musíte najskôr opraviť.
Droní parťák
Potom, čo mu takto pomôžete vstať z mŕtvych (rozbitých?), sa vám odmení tým, že vás bude sprevádzať a pomáhať dostať sa hore. Má však problém s pamäťou. Postupne si, vplyvom artefaktov rozosiatych v hernom svete, bude spomínať na minulosť nielen svoju, ale hlavne na minulosť celého tohto sveta. Ozrejmí vám, odkiaľ sa vzali tie otravné kliešte, čo sa stalo so všetkými ľuďmi a kde sa to vôbec vlastne nachádzate.
Robot naľavo, robot napravo
A váš nový kovový kamarát vám bude tiež prekladať všadeprítomnú robotickú hatmatilku, vďaka čomu si budete môcť pokecať s kýmkoľvek, koho stretnete. Robotom očividne nepríde nijako zvláštne baviť sa s mačkou, tak prečo to nevyužiť.
Herný svet Stray naozaj žije (prenesene) a na každom rohu stretnete niekoho nového. Vždy ma zahrialo na duši, keď som sa so svojim mačiakom priateľsky otrel nejakému robotovi o nohy a jemu sa na tvári, respektíve na displeji, objavilo veľké červené srdiečko lásky. Roboti v Stray sú plní emócií a v mnohých ohľadoch pripomínajú svojich ľudských predchodcov. Dokonca navštevujú aj bary a reštaurácie a socializujú sa! Ak sa vám páčil Pixarský WALL-E, potom si Stray určite zamilujete. Vplyv tejto animovanej snímky je tu totiž poznať hneď na niekoľkých miestach.
Mačačince
To najlepšie z celej hry som si ale nechal na koniec, a to mačačince! Že také slovo neexistuje a v slovníku spisovnej slovenčiny o ňom nie je ani zmienka? To je celkom možné. Možno som si ho vymyslel, možno nie. Na tom nezáleží. Hneď vám totiž ozrejmím, o čo ide.
Mačačince sú všetky tie zvláštne činnosti, ktoré mačky z nejakého dôvodu robia, či už sa nám to páči, alebo nie. Je to to ich mňaukanie do prázdna, tlapkanie po klávesniciach v ten najmenej vhodný okamih, lezenie na nedostupné miesta, strkanie hláv do vrecúšok, z ktorých sa nevedia dostať, zhadzovanie všetkých predmetov, ktoré sa zhodiť dajú a driapanie ako o život.
Všetky tieto aktivity (a kopec ďalších) totiž v Stray sú a môžete sa do nich pustiť naplno. Ja som napríklad premňaukal pomaly celú hru, pretože prečo by tiež nie? A tých kvetináčov a hrnčekov a kto vie čoho všetkého som asi tiež pár roztrieskal. Pretože keď už mám šancu stať sa mačkou, tak to využijem so všetkým všade!
Zhrnutie
Ja som si svojich 5 hodín so Stray maximálne užil a dosť možno si hrou čoskoro prejdem zas. Nerád by som sa totiž o čokoľvek z takto prepracovaného sveta pripravil.
Tvorcovia hry si pre hráča pripravili jednoduchý ale uspokojujúci príbeh zasadený do dômyselne poskladaného sci-fi prostredia, ktorý má prekvapivo aj zopár dojemných momentov a ktorý rozhodne nikoho neurazí.
Čo sa hrateľnosti týka, hra je dostatočne rozmanitá a má dobre nastavené tempo expertne kombinujúce objavovanie sveta a riešenie hádaniek s akčnými pasážami. Jej najsilnejšou stránkou je ale silná atmosféra a nádherné audiovizuálne spracovanie. Z technickej stránky som na žiadne problémy okrem občasných nepatrných pádov FPS nenarazil a dokonca sa mi úplne vyhli aj akékoľvek bugy, čo je v dnešnej dobe zázrak hodný niekoľkominútového mňaukania.
Súboje a akčné scény mohli byť spracované lepšie, ale že by mi vyložene zážitok z hrania pokazili, to sa povedať nedá. Je to len taká malá čierna bodka na inak excelentnej hre.
Odporúča desať milovníkov mačiek z desiatich. A na svoje si prídu aj tí, čo mačky zas až natoľko nemusia.
Čo sa mi na hre páčilo
+ Mačačince
+ Audiovizuálna stránka hry
+ Detailný svet prekypujúci atmosférou
+ Uspokojujúci príbeh a prepracovaná história herného sveta
Na čom by ešte tvorcovia mohli zapracovať
- Príliš lineárne akčné pasáže
- Relatívne krátka dĺžka hry
-
- 22,42 € – 39,99 €
- Hry na PS5 v 15 obchodoch