Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Elden Ring (Recenzia)
Elden Ring je najnovšou hrou na hrdinov od kultového japonského štúdia FromSoftware. Pýši sa otvoreným fantasy svetom plným výziev. Čo si o hre myslíme my?
FromSoftware
FromSoftware sú tvorcovia akčnej RPG série Dark Souls a hier Demon's Souls, Bloodborne a Sekiro. Ak vám ani jeden zo spomínaných titulov nič nehovorí, potom vedzte, že ide o jedny z najlepšie hodnotených videohier vôbec, a to právom. A všetky ich spájajú nielen meno ich hlavného dizajnéra, Hidetaka Mijazakiho, ale hlavne fakt, že vás pri hraní nedržia za ručičku, ani zďaleka. Sú ťažké. Náročné. Až namáhavé. Ale zároveň aj napĺňajúce. A na týchto základoch stavia aj Elden Ring. Nesnaží sa byť priekopníkom. Je iba evolúciou a zdokonalením všetkého, čo prišlo pred ním.
Príbeh Elden Ring
Hra vás jednou krátkou cutscénou vhodí do víru fantastického sveta zvaného Lands Between a potom, čo si vytvoríte vlastnú postavu, vás nechá, nech sa vydáte, kam chcete. Viete jediné - zmyslom vášho bytia je nájsť úlomky starobylého vševládnuceho prsteňa, Elden Ringu a stať sa vládcom. Inak to s tunajším svetom pôjde z kopca.
Čo to ale znamená? Kde máte úlomky hľadať? Ako sa k nim dostať? Komu patria všetky tie mená v úvodnom videu? Čo sa to tu sakra deje? Na to už budete musieť prísť sami, čo nepôjde len tak. Hry štúdia FromSoftware sú až legendárne svojou nejednoznačnosťou a všetku interpretáciu nechávajú šibalsky na hráčoch, ktorí sa musia popasovať s poschovávanými indíciami. Príbehové odkazy vás čakajú napríklad v popisoch herných predmetov a v monológoch herných postáv.
Preferujete jasne definovanú príbehovú líniu a čitateľné postavy? Potom sa Elden Ringu radšej vyhnite, širokým oblúkom. Nikto vám tu nič servírovať nebude. Dočkáte sa len ingrediencií, ale ako ich zmiešate a splácate dohromady (čo si ako interpretujete) je na vás.
Na internete preto narazíte na tisíce strán textu zaoberajúceho sa možným významom tej ktorej vety a príbehovým pozadím každej z herných NPC. To keby ste sa chceli do Lands Between ponoriť celým telom a overiť si niektoré z vlastných teórií.
Hráčska komunita hier od FromSoftware
Čím sa dostávame k faktu, že hoci sa to nezdá, Elden Ring je komunitný zážitok. Sami nebudete nikdy schopní preskúmať každý roh masívneho otvoreného sveta so všetkými jeho zákutiami. Miniete veľa zaujímavých postáv a zbraní a výtvorov. Tomu sa nevyhnete. S tým FromSoftware ale veľmi dobre počítajú a dovoľujú hráčom medzi sebou komunikovať a pomáhať si. Nestretnete sa ale s tradičnými chatmi alebo s hlasovými správami. Komunikácia medzi hráčmi prebieha pomocou jednoduchých odkazov posiatych po celom hernom svete.
Odkazy sú to až primitívne. Môžete do nich vkladať iba predpripravené slovné spojenia. Pôsobia preto rovnako nejednoznačne ako celý zvyšok hry. A nemôžete im samozrejme vždy veriť. Hráči si zo seba často robia srandu a pokiaľ narazíte na odkaz typu „Skús skočiť“, nemôžete mu slepo veriť. Aj keď, čo keď tam dole naozaj niečo je? A kto vie. Na každý lživý a trápny odkaz je v hre aspoň jeden odkaz užitočný a ten vás môže napríklad upozorniť na blížiacu sa pascu.
Pokiaľ pomoc nepotrebujete, alebo vás už opakujúce sa odkazy na populárne Fornite („fort night“) riadne štvú, odkazy si môžete v menu vypnúť, ale my by sme to nerobili.
Ďalším spôsobom „komunikácie“ medzi hráčmi sú hráčske stretnutia a tie majú dve podoby. Jednu priateľskú - keď si privoláte iného hráča, aby vám pomohol s neporaziteľným bossom. A druhú menej priateľskú – keď vás iný hráč nečakane prepadne vo vašom vlastnom svete a zabije vás v ten najmenej vhodný okamih.
Na papieri znejú tieto mechaniky skvele, hlavne tá prvá. Ale pravda je, ako to už býva, o niečo menej pozitívna. Pripojenie medzi hráčmi totiž nie je najplynulejšie a lagy sú tu na dennom poriadku. Ale to iba v prípade, že sa vám vôbec podarí k niekomu pripojiť. Nechceme vôbec myslieť na to, koľko času sme premrhali čakaním na pripojenie pomocníka, ktorý sa napokon nikdy neukázal. Alebo koľkokrát sa nám prerušilo spojenie uprostred intenzívnej bitky.
Nevyhnete sa ani tomu, že vami vysnívaný záchranca bude dosť možno oveľa horší ako ste čakali a počas niekoľkých málo sekúnd padne (alebo sa odpojí) a nechá vás v tej šlamastike samotného.
Otvorený svet Lands Between
Elden Ring je prvou hrou štúdia FromSoftware s naozaj otvoreným svetom bez hraníc. Ich predchádzajúce tituly boli zložené z niekoľkých ohromných geniálne sa kľukatiacich levelov. Elden Ring je jeden masívny rozmanitý kontinent, ktorý objavujete vlastným tempom.
Po prechádzke úvodnou jaskyňou sa dostanete von pri pokojne vyzerajúcej trávnatej lúke a už tu budete ohromení výhľadom a nebudete vedieť, kam sa vrhnúť skôr. „Mám vyliezť na tamtú vežu? A ako sa dostanem na ten hrad? Kam vedie ten rozpadajúci sa most?“ Nikto vás nezahlcuje monotónnymi questami. To závisí len a len na vás!
Nemáte mapu - jej časti sú rozhádzané po krajoch a vy ich musíte najskôr pozbierať, aby ste sa mohli začať aspoň trošičku orientovať. Aj potom, čo pár častí zozbierate, ale nečakajte značky s cieľmi a úlohami. Ibaže si ich tam umiestnite vy sami. Čo často vedie k tomu, že zabudnete, akú úlohu ste to vôbec plnili a kde sa zdržiava NPC, ktoré vám ho zadalo. Hrať s notesom po ruke nie je žiadna hanba a my vám to môžeme jedine odporučiť.
Pre niekoho to môže znieť ako námaha, čmárať si niečo do notesa, ale k zážitku z Elden Ring to tak nejako patrí.
Aký veľký je svet Lands Between? S každým nájdeným kúskom mapy vám spadne čeľusť o niečo nižšie. Nebudete veriť, že je Elden Ring až taká ohromná hra. Ale je. Je oveľa väčšia ako si dokážete predstaviť. A každý kúsok herného sveta je prepracovaný do najmenších detailov s jedinečným vizuálnym štýlom. Každá jeho časť má svoje tajomstvá, dungeony, dedinky, hrady, lesy, postavy a unikátnych nepriateľov. Ťažko uveriť, že sú všetky tieto miesta v jednej a tej istej hre. A hoci na dokončenie hry nemusíte vôbec preskúmať všetko, tak by ste mali. Stojí to za to. Aj vedľajšie NPC majú svoje bizarné príbehy a na konci každej úlohy vás čakajú odmeny. Niektoré postavy si obľúbite, iné sa vám budú hnusiť. Ale každá z nich má čo povedať. Len je škoda, že ak už za sebou máte napríklad Dark Souls 3, tak vám mnoho z nich bude pripadať povedomých. Nie ako cez kopírku, ale inšpirácia je zrejmá.
Cestovať svetom nemusíte iba pešo, to by trvalo dlhé dni a týždne. V prvých pár hodinách hry dostanete vlastného oru - Torrenta. Môžete ho magicky vyvolávať vo vhodných okamihoch, napríklad keď sa na vás valí tucet nepriateľov. A potom ho zase odvolať. Nedostanete sa s ním všade, napríklad do dungeonov má vstup zakázaný, ale inak ho budete milovať. Nielenže vám urýchli cestovanie, ale môžete sa s ním aj relatívne bezpečne vyhnúť veľkému množstvu monštier, ktoré na vás na vašich cestách číhajú.
Posledný spôsob cestovania je ten bezkonkurenčne najrýchlejší – fast travel. Fast travel je možné použiť na cestovanie medzi už navštívenými Sites of Grace, čo sú také vaše majáky bezpečia. Môžete si v nich obnoviť zdravie, zvýšiť úroveň postavy a prenastaviť čo bude treba. Pri ich navštívení však dôjde k obnoveniu všetkých nepriateľov, ktorých ste doteraz zdolali. Všetkých okrem bossov. Tak nebuďte prekvapení.
Herné mechaniky
A čo všetko budete v Elden Ring okrem objavovania sveta robiť? Predovšetkým bojovať o svoj holý život. A o nadobudnuté runy. Za každého porazeného nepriateľa dostanete určitý počet rún. Tie je možné použiť buď ako platidlo na nákup nového vybavenia, na vylepšenie toho starého, alebo na zvyšovanie úrovne vašej postavy. Problém nastáva, ak sa postavíte silnejšiemu súperovi a ten vás rozpráši. Prídete totiž o všetky runy, ktoré pri sebe v daný moment máte. Môžete sa k nim ešte skúsiť vrátiť, ale ak padnete cestou znova, budú vaše runy stratené navždy. Pri objavovaní neznámych miest tak počítajte s trvalou hladinou stresu. Máte vždy o čo prísť.
Súboje
Ako sú na tom súboje? Odpoveď nie je práve priamočiara. S každou novou zbraňou a s každým novým nepriateľom sa podmienky boja menia. Z pohybov nechýba klasické kotúľanie sa (rolling) a pribudlo aj skákanie a zakrádanie sa.
Ale ešte neslávte, s tým skákaním to nie je až také ružové. Zabudnite na intuitívne a presné ovládanie Maria. Skákanie v Elden Ring je krkolomné a budete sa mu snažiť za každú cenu vyhnúť.
Obtiažnosť (a zábavnosť) súbojov sa odvíja od mnohých faktorov. Rozhodovať budú vaše predchádzajúce skúsenosti s podobnými hrami, ale aj build vašej postavy – boj na blízko je o dosť ťažší ako mágia. A vplyv na obtiažnosť má rozhodne aj úroveň vašej postavy, jej level.
Nás bavilo experimentovať. Elden Ring je napchatý zbraňami a kúzlami a každý si nájde niečo svoje. Mrzí nás, že používanie niektorých zbraní vyžaduje vyššiu úroveň konkrétnych atribútov, a to výrazne vyššiu. V neskorších fázach hry si ale našťastie budete môcť zainvestované bodíky prehádzať do iných talentov a skúsiť si aj iný štýl hry alebo z kúzelníka samurajom v priebehu niekoľkých málo minút. Len je škoda, že sme si tieto transformácie nemohli vyskúšať skôr.
Veľa užitočných vecičiek si môžete vyrobiť sami. Na svojich cestách nájdete bobule a všemožný zdanlivý bordel, ktorý ľahko pretavíte v niečo použiteľné – od otrávených šípov cez liečivé lektvary.
Bojovať môžete dokonca aj na Torrentovi, čo je kapitola sama o sebe. Boj na mountovi je celkom ťažkopádny – držať kameru na nepriateľovi, zvlášť väčšieho vzrastu, nám dalo zabrať. Na druhú stranu ale môžete kedykoľvek rýchlo zdrhnúť.
Ak narazíte na bossa, ktorého sa vám ani na dvadsiaty pokus nedarí prekonať, tak nezúfajte a vydajte sa iným smerom. Na preskúmanie je tu toho dosť. Pozbierate nové skúsenosti a o desať levelov vyššie mu už ukážete.
Pomocníci
K dispozícii máte tzv. Spirit Ashes. Spirit Ashes sú prízraky rôznych podôb (od vlkov po kostry), vaši kúzelní pomocníci. Získate ich spravidla tak, že porazíte nejakého bossa. Môžete si ich však privolať iba v určitých častiach hry – spravidla v blízkosti väčšieho počtu nepriateľov alebo bossov. Nie sú síce najmúdrejší, ale dokážu zabaviť vašich nepriateľov a vy sa tak budete môcť sústrediť na to, ako si s nimi poradiť. Niektoré prízraky sú slabšie, niektoré silnejšie a niektoré vyhrajú každý súboj viac-menej za vás. Už len prísť na to, ktorý je ktorý.
Pokiaľ ste už vyskúšali všetko a rovnako sa vám nedarí pokročiť ďalej, privolajte si na pomoc ďalších hráčov. S tými to už v partii nejako zvládnete. Ak sa vám ich teda podarí privolať. Problémy s konektivitou sme už spomenuli o niečo vyššie. Je to tak trochu hra nervov.
Obtiažnosť
Elden Ring je rozhodne ťažká hra, miestami až frustrujúca. Niektorých protivníkov budete nenávidieť a je dosť možné, že vás čakajú stavy úplnej bezmocnosti. A dizajnéri s FromSoftware ešte prilievajú olej do ohňa s ich obľúbenými pascami a nástrahami. „Predsa ste si nemohli myslieť, že bude v tej truhličke poklad, alebo snáď áno?“ - po niekoľkých hodinách hrania už nebudete veriť absolútne ničomu.
Bude to boj, ale na jeho konci vás vždy čaká sladký pocit víťazstva. Elden Ring je špirálou opakovania a učenia sa z vlastných chýb. A s rukávom plným summonov a hráčskych pomocníkov z celého sveta si môžete hru miestami výrazne zjednodušiť a prispôsobiť svojim schopnostiam. Až na skákanie. S tým sa musíte nejako pobiť a dúfať v najlepšie.
Technikálie
Elden Ring sme testovali na PC, je ale dostupný aj na PS5 a Xbox Series X a S a dokonca aj na staršiu generáciu konzol - PS4 a Xbox One (kde je ale znateľne graficky osekaný). Na PC a na súčasnej generácii konzol vyzerá hra nádherne, znie skvele a doslova prekypuje atmosférou. Ak vezmeme do úvahy jej veľkosť, beží aj relatívne plynulo. Narazíte na momenty, kedy sa na pár sekúnd zadrhne, a to bez ohľadu na to, na čom ju hráte, a bez ohľadu na vaše grafické nastavenia, ale nejde o nič strašné.
Za zmienku stojí aj fakt, že nám hra v priebehu hrania dvakrát spadla, ale našťastie sa sama priebežne ukladá a neprišli sme teda o žiadny postup. FromSoftware neustále usilovne pracujú na odstraňovaní bugov, na optimalizácii a napríklad aj na balansovaní niektorých nepriateľov a s postupom času by sa mal stav hry jedine zlepšovať.
Zhrnutie
Elden Ring nie je hra pre každého. Vyžaduje mohutnú investíciu - časovú, za čo vám vaša rodina a vaši priatelia príliš nepoďakujú, pokiaľ teda nehrajú s vami. Dokončiť hru nám zabralo nejakých 80 hodín čistého herného času a to sme zďaleka nepreskúmali všetko. Pokiaľ však máte času dostatok a trpezlivosti na rozdávanie, tak sa do Elden Ring pustite, nebudete ľutovať.
Čaká vás kolotoč emócií – od zmätenia cez frustráciu a odhodlanosť až po výsledný pocit prekonania neprekonateľného. Precestujete jeden z najrozmanitejších a najrozsiahlejších herných svetov. Budete na každom kroku prekvapení. Či už v dobrom, alebo v zlom – to keď vám na hlavu zase skočí nejaký škriatok (alebo keď sa ukliknete a omylom skočíte z útesu). A stanete sa súčasťou jednej z najrozsiahlejších a najaktívnejších herných komunít vôbec. Elden Ring je jednoducho zážitok, na aký nikdy nezabudnete.
Čo sa nám páčilo
+ obrovský otvorený svet plný prekvapení
+ rokmi preverený súbojový systém
+ široký inventár rozmanitých zbraní a kúziel
+ audiovizuálne spracovanie
+ príbeh, na ktorý si musíte prísť tak trochu sami
Na čom by bolo dobré zapracovať
- problémy technického rázu (online pripojenie, lagy, crashe)
- príliš silná inšpirácia predchádzajúcimi titulmi FromSoftware (podobní nepriatelia, NPC, UI)
-
- 49,01 € – 66,43 €
- Hry na PC v 13 obchodoch
-
- 34,87 € – 64,99 €
- Hry na PS5 v 12 obchodoch
-
- 39,99 € – 74,90 €
- Hry na Xbox One v 11 obchodoch
-
- 35,42 € – 64,99 €
- Hry na Playstation 4 v 11 obchodoch
-
- 72,76 € – 116,95 €
- Hry na PC v 2 obchodoch