Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Diablo 4: Ako vyzerá najočakávanejšie akčné RPG posledných 10 rokov?
Pomaly ale iste sa nám blíži júnový dátum vydania jednej z najočakávanejších hier tohto roku – Diablo 4. Povedali sme si preto, že by možno stálo za to pozrieť sa na diabolské RPG pekne zblízka a povedať si, čo má pre nás Blizzard nachystaného tentoraz.
Dátum vydania Diablo 4
- Dátum vydania: 6. 6. 2023
- Platformy: PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One
- Vývojár a vydavateľ: Blizzard Entertainment
-
- 31,50 € – 70,90 €
- Hry na PS5 v 17 obchodoch
-
- 32,99 € – 97,18 €
- Hry na Playstation 4 v 21 obchodoch
-
- 29,99 € – 86,13 €
- Hry na Xbox One v 16 obchodoch
Čo je to Diablo 4?
Diablo IV je chystané akčné RPG a pokračovanie jednej z najpopulárnejších herných sérií s viac ako 25-ročnou históriou. Za hrou stoja stálice herného vývoja, štúdio Blizzard Entertainment, autori takých hitov ako Warcraft, Starcraft a Overwatch.
Diablo definuje niekoľko základných aspektov. Okrem toho, že ide o hru na hrdinov s kamerou pozerajúcou sa na hlavnú postavu prehľadne „zhora“, je hlavným poznávacím znamením Diabla aj jeho diabolsky temné fantasy prostredie inšpirované biblickými témami.
V hre sa budete po zuby ozbrojení vydávať do zatuchnutých kobiek, aby ste sa v nich postavili brutálnym monštrám a obrali ich o ich legendárnu výbavu. Budete preskúmavať obsahom nabitý otvorený svet, budete sa zoznamovať so záludnými NPC a plniť nimi zadané questy a budete samozrejme tiež donekonečna vylepšovať svoju hernú postavu. A keď nie donekonečna, tak aspoň dovtedy, kým sa s ňou nebudete môcť postaviť aj ďalším hráčom v PvP.
Epika plná anjelov a démonov
Hra sa odohráva nejakých tridsať rokov po udalostiach tretieho dielu a začína vzkriesením Lilith – démonickej kráľovnej succub, tvorcu Svätyne a dcéry Mephista (jedného z tretice členov Hlavného zla – jeho parťákmi boli Diablo a Baal). Lilith si po svojom návrate postupne podmaňuje miestnych obyvateľov a tí sa pod jej vplyvom a utrpením rútia do jamy šialenstva. Jednoducho veľké zlo a bude už len na vás sa s tým všetkým (hlavne teda s Lilith) nejako popasovať.
Zápletka sa točí okolo zdanlivo nekonečného boja anjelov s démonmi a okolo toho, aký vplyv mali a stále majú ich bezohľadné machinácie na obyčajných ľudí. A podľa našich úvodných dojmov by dej hry mala sprevádzať značná nejednoznačnosť, šeď a – dovolili by sme si povedať – aj prekvapivá hĺbka. V porovnaní s klišoidnou a miestami až trápnou story na pozadí tretieho Diabla to vyzerá na príjemný posun dopredu.
Gotický svet ako na dlani
Zabudnite na „veselé“ Diablo III. Štvrtý diel je návratom ku koreňom - návratom ku gotickej temnote prvých dvoch dielov. Autori hry sa snažili o to, aby hra pripomínala klasické maľby a my musíme povedať, že sa im to po prvé podarilo a za druhé - hre to naozaj sadne (a tiež sekne).
Otvorený svet
Jedným z najväčších lákadiel Diabla IV je otvorený svet. Nazýva sa „Sanctuary“ alebo Svätyňa a je rozdelený do piatich unikátnych oblastí:
- Kehjistan zaplavujú pusté púštne duny,
- Scosglen pripomína epickú škótsku krajinu,
- Fractured Peaks je zasnežené pohorie inšpirované nám blízkymi Karpatmi,
- The Dry Steppes sú hory mohutné a vyprahnuté,
- a nakoniec Hawezar je regiónom topiacim sa v močiaroch.
Všetky oblasti sú vzájomne prepojené bez akýchkoľvek nahrávacích obrazoviek a hlavne prístupné od samého začiatku hry! Objavovať ich tak budete môcť vo voľnom poradí, a to ako pešo, tak na sedle svojho tátoša.
Prostredia sú rozmanité a oplývajú živými (v kontexte Diabla) mestečkami a dedinkami. Biómy pritom nie sú vo svete rozhádzané len tak halabala. Všetko má svoju logiku. Dizajnéri hry si dali záležať na tom, aby do seba každý diel zapadal - aby to dávalo zmysel. Dungeóny v každom z regiónov sa preto od seba líšia esteticky, a to isté platí aj o potvorách, ktoré v nich na vás číhajú. V púšti predsa nemôže prebývať rovnaký pavúk ako v močiaroch.
Hra podľa nás vyzerá v pohybe úplne parádne a každý jej kút nabáda k preskúmaniu. Na každom kroku ako keby čakal nejaký drobný príbeh, zaujímavý side quest alebo nenápadné tajomstvo. Ostatne, prečo si o osobitej atmosfére nového Diabla neurobíte predstavu sami z videa vedľa (prípadne dole).
Päť upraviteľných hráčskych postáv
Editor vzhľadu
Novinkou štvrtého dielu je možnosť prispôsobiť si vzhľad hráčskej postavy. Prítomný editor je skôr minimalistického razenia – úpravu vizáže limituje ako samotné temné prostredie Diabla, tak aj váš výber triedy.
Možností je ale aj tak dostatok. Svojmu avataru budete môcť upraviť pohlavie, tvar tváre, účes, fúzy, tetovanie, šperky a tiež tón pleti, farbu očí a samozrejme aj farbu vlasov. Vo finále to ale aj tak všetko zakryje brnenie, takže minimalizmus je jedine k dobru. Kto by chcel tráviť hodiny úpravou brady a nosa, keď na nich nakoniec skončí prilba.
Mimochodom upraviť si budete môcť aj samotné brnenie, a to pomocou farieb. Stále sa tu ale bavíme o Diable, takže napríklad s neónovo zelenou sa bohužiaľ nestretnete.
Triedy
Predtým, než sa vrhnete na príbehovú kampaň, si budete musieť vytvoriť svojho avatara a zvoliť si jednu z piatich dostupných tried, sú nimi:
- Barbar je klasický nabúchaný tank, pod ktorým sa v bitke otriasa zem,
- Rogue je agilný hraničiar, ktorý rovnako dobre ako luk ovláda aj dýku, a najradšej útočí nečakane z prítmia,
- Kúzelník je presne tým, čím by ste čakali - vládcom ohňa, bleskov a ľadu, ktorý si od nepriateľov drží dostatočný odstup,
- Druid dokáže meniť podobu, a to na medveďa a vo vlkolaka, a okrem toho tiež ovláda elementy zeme a vetra a na pomoc si môže z času na čas privolať svojich zvieracích spoločníkov,
- poslednou (a podľa nás aj najpútavejšou) postavou je Nekromant, sám sa totiž pri súbojoch nechce veľmi ušpiniť a prácu (teda kosenie nepriateľov) za neho robia hordy nemŕtvych kostlivcov.
Povedome návykový gameplay
Aktuálne prebiehajúca (prípadne – podľa toho, kedy tento text čítate – už prebehnutá) otvorená beta nám poskytla podrobný pohľad nielen na to, ako štvrté Diablo vyzerá, ale hlavne na to, ako sa hrá.
Hra stavia na fanúšikom série dobre známej a obľúbenej slučke. So svojim charakterom objavujete herný svet, plníte úlohy a hlavne sa vydávate na riskantné expedície do náhodne generovaných nehostinných kobiek, krýpt a jaskýň plných monštier, z ktorých sa snažíte besným klikaním ľavého tlačidla myši (alebo tlačidiel na ovládači) vytrieskať čo najlepšie vybavenie a čo najviac skúsenostných bodíkov.
Súboje
Hlavnou ingredienciou celej tejto pekelnej show sú bezpochyby súboje. Kombinácia šľahania mečov, strieľania z luku, metania kúziel a kto vie, čoho všetkého ďalšieho. Blizzard vyladil ústrednú časť hry na maximum a útočenie, bránenie sa a vyhýbanie sa projektilom nikdy nebolo také zábavné ako v štvorke. Namiesto bezhlavého klikania sú súboje vo štvrtom Diable pomalšie, dômyselnejšie a dynamickejšie. Nepriatelia vás neustále tlačia na pohyb po bojovom poli a na kombinovanie útoku a obrany.
Plienenie a drancovanie
Samotné súboje by ale neboli zas až také zaujímavé, keby vás po ich dovŕšení nečakala akási odmena. Práve odmena vo forme skúsenostných bodov a rozmanitej výbavy bola vždy tým návykovým elementom, kvôli ktorému sa hráči k Diablu zakaždým zas a znova vracali. Likvidovať hordy nepriateľov je totiž tak trochu ako otvárať balíčky so zberateľskými kartami – napríklad s Pokémonmi. Nikdy neviete, čo z toho ktorého balíčka (či nepriateľa) vypadne a kariet (či lootu) nie je nikdy dosť. Vždy je na horizonte niečo lepšie.
Skill Tree
Diablo IV sa môže pochváliť široko rozvetveným Stromom zručností („Skill Tree“), ktorý si podľa slov vývojárov ani po dohraní hry nikdy nebudete môcť „odomknúť“ kompletne celý. Investícia každého zručnostného bodu preto bude o to význačnejšia a každá z herných postáv bude o to unikátnejšia. Nechýba ani možnosť preniesť už investované body inam, hoci to bude samozrejme niečo stáť.
Od 50. úrovne si potom budete môcť svoju postavu zdokonaľovať navyše aj pomocou tzv. „Paragónov“ a špeciálnych itemov zvaných „Glyfy“. Aj po dohraní príbehovej kampane tak budete mať neustále na čom makať.
Multiplayer – s priateľmi aj proti nim
Ak chcete hrať Diablo IV, pripravte sa na to, že budete musieť byť online, a to neustále. Pre niekoho možno zbytočnosť a otrava, ale má to svoje opodstatnenie. Štvorka si totiž prepožičiava niektoré elementy MMO, z ktorých tým najzásadnejším je čiastočne zdieľaný svet. S ostatnými hráčmi sa budete môcť stretávať v mestách, v ktorých spolu budete obchodovať a plánovať výpravy proti bossom. Diablo IV nebude ani zďaleka tak solitárnym a chladným zážitkom ako prvé dva diely, ale to nutne nemusí byť nič zlé.
Hra bude ponúkať online co-op pre až štyroch hráčov a konzolisti sa dočkajú dokonca aj gaučového co-opu pre dvoch hráčov. Diablo sa nezaobíde ani bez PvP zón (tzv. „The Fields of Hatred“), kde sa budete môcť oťukať v súbojoch s ďalšími hráčmi.
Príjemnou novinkou je podpora crossplay - hranie s hráčmi naprieč platformami.
Diablo III a mobilné Diablo Immortal si užili za svoje riešenie a opieranie sa o mikrotransakcie dosť kritiky a my by sme skonštatovali, že zaslúžene. Aj v Diablo IV si síce budete môcť niečo málo kúpiť za skutočné „chechtáky“ na vašom účte, ale malo by ísť čisto o veci kozmetické. Žiadny pay-to-win. To že by to tak byť malo, ale samozrejme neznamená, že sa to časom nezmení. Uvidíme.
Najväčšie novinky
Diablo IV sa zatiaľ rysuje atraktívnym smerom. Čo nás na hre zatiaľ zaujalo najviac?
- Ceníme si návrat k temnému vizuálnemu štýlu prvých dvoch hier.
- Najväčším lákadlom štvrtého dielu bude podľa všetkého jeho prepracovaný otvorený svet.
- Blizzard nezanedbal najpodstatnejšiu mechaniku celej hry - súboje. Dočkali sa mnohých vylepšení.
- Diablo sa novo môže honosiť širokými možnosťami úprav – od vizáže postavy až po výzor jej brnenia.
- Vývojári sa okrem excelentných CGI cutscén sústredili aj na dejovú hĺbku a milovníci pekelného loru sa majú na čo tešiť.
Microsoft sa pokúša o masívnu akvizíciu spoločnosti Activision Blizzard. Spoločnosti stojace práve za novým Diablom. Pre nás pre hráčov to zatiaľ teoreticky nič neznamená, ale ak by to všetko nakoniec dopadlo, je možné, že sa Diablo IV časom objaví v rámci predplatného Xbox Game Pass.
Trailery a zábery z hrania
Aké trailery a gameplay zábery zo štvrtého Diabla doteraz Blizzard zverejnil?
- Začalo to bravúrne spracovaným deväťminútovým príbehovým CGI eposom By Three They Come.
- Prvý gameplay trailer nám dal ochutnávku toho, ako bude hra reálne vyzerať: Diablo IV Gameplay Trailer.
- Dátum vydania oznámili tvorcovia vo veľkom štýle prostredníctvom ďalšej CGI cutscény: Diablo IV | Release Date Trailer.
- My sme si ale najviac obľúbili video, v ktorom vývojári predstavujú nový herný svet a jeho inšpirácie: Diablo IV | Inside the Game - The World of Sanctuary.
Hardvérové nároky
Minimálne (1080p, 720p render. rozliš., nízké grafic. nast., 30 FPS) | Odporúčané (1080p, střední grafické nastavení, 60 FPS) | |
OS | 64-bit Windows 10 | 64-bit Windows 10 |
CPU | Intel Core i5-2500K or AMD FX-8100 | Intel Core i5-4670K or AMD R3-1300X |
GPU | NVIDIA GeForce GTX 660 or AMD Radeon R9 280 | NVIDIA GeForce GTX 970 or AMD Radeon RX 470 |
Pamäť | 8 GB RAM | 16 GB RAM |
DirectX | Verze 12 | Verze 12 |
Úložisko | SSD so 45 GB voľného miesta | SSD so 45 GB voľného miesta |