Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Starfield (Preview)
Starfield je prvou novou značkou štúdia Bethesda Game Studios po viac ako 25 rokoch. Po Fallout a The Elder Scrolls im tak teraz pod rukami vzniká už tretí masívny herný svet, ktorý čaká len na vás a na to, až ho celý preskúmate. Akurát označenie „svet“ nie je tak celkom presné, v hre tých svetov má vraj totiž byť viac ako tisíc!
Dátum vydania: 6. 9. 2023
Platformy: PC, Xbox Series X/S
Čo je Starfield?
Slovami Todda Howarda, šéfa štúdia Bethesda Game Studios, je Starfield taký „Skyrim vo vesmíre“.
Je to teda sci-fi RPG, v ktorom si vytvoríte svoju vlastnú postavu a s tou budete následne objavovať vo svojej vesmírnej lodi celý holý vesmír. Budete prijímať a plniť desiatky questov, zoznamovať sa s mnohými jedinečnými charaktermi, vylepšovať si svoje vybavenie, spoznávať miestnu faunu a flóru a mnoho mnoho ďalšieho.
Každý hráč, ktorý hral aspoň jeden z posledných dielov post-apokalyptickej RPG série Fallout alebo fantasy RPG série The Elder Scrolls, si určite dokáže celkom dobre predstaviť, o čom je reč.
Editor postavy a príbeh hry
Ako sme už načali vyššie, hra začína tým, že si do maximálnych detailov vypiplete svoje herné alter ego. Nielen zo stránky vizuálne, ale zvolíte si aj jej príbehové pozadie a jej typické charakterové rysy. Tým však kustomizácia nekončí, v priebehu hry budete svoju postavu vylepšovať pomocou rozsiahleho stromu talentov a budete ju môcť samozrejme aj navliecť do nekonečného množstva oblečení a skafandrov.
Potom, čo sa v hre trochu rozhliadnete, budete mať šancu sa pripojiť k skupine vesmírnych objaviteľov, ktorí si hovoria Constellation. Ich cieľom je preskúmať celý vesmír a dozvedieť sa viac o tajomných artefaktoch, ktoré sú po ňom rozosiate. Podľa doterajších náznakov bude práve to hlavným cieľom celej hry. Nič menšieho ako rozpletenie tajomstva samotného vesmíru.
Zdá sa však, že Constellation nie je jedinou skupinou, ktorá po artefaktoch pátra. Na svojich cestách narazíte aj na pirátov z Crimson Fleet a na množstvo ďalších frakcií, z ktorých každá ide na vec trochu inak a každá má svoju vlastnú motiváciu. Niektorí dávajú prednosť dohodám a kompromisom a iní najskôr strieľajú a až potom sa pýtajú.
Herné mechaniky
Ako budete môcť v hre tráviť čas? V ukážkach z hry sme zazreli predovšetkým veľa prestreliek, ktoré nevyzerajú príliš vábne a dosť nám pripomínajú už viac ako sedem rokov starý Fallout 4. Fallout 4 s jetpackom na chrbte. Páliť teda budete môcť aj zo vzduchu. Ale úprimne ani ten jetpack nedokáže zachrániť to, ako zastaralo na nás strieľanie v Starfield pôsobí. Pomalé uberanie healthbarov nás holt v roku 2022 nemá čím oslniť, next-gen si predstavujeme inak.
Prestrelky našťastie nebudú to jediné, čo na vás v hre čaká. Budete sa tiež baviť s každou osobou, ktorú stretnete, objavovať exotické planéty, kotúľať na nich vzácne kovy a craftiť z nich exkluzívne zbrane a výbavu, ktorú vám ostatní astronauti budú jedine závidieť. Ušetrené peniažky potom budete utrácať za budovanie svojich základní a samozrejme aj za stavbu svojho vesmírneho plavidla a za platenie svojej posádky.
Editor vesmírnej lode nevyzerá vôbec zle. Jej jednotlivé moduly si rozvrhnete, ako chcete a každú jej časť si samozrejme budete môcť aj farebne prispôsobiť. Je nám jasné, že to nebude žiadny Kerbal Space Program, ale aj tak nás zaujíma, či bude mať rozostavenie lode znateľnejší vplyv na jej ovládanie a ako veľmi sa s každým jej nastavením budete môcť vyhrať.
Postavenú loď nakoniec otestujete vo vesmírnych bitkách plných rakiet, laserov a uhýbajúcich manévrov. Dizajnéri sa podľa všetkého inšpirovali napríklad strategickou hrou FTL: Faster Than Light a súboje by tak mali byť oveľa taktickejšie a pomalšie, než je v hrách tohto razenia normálne zvykom.
Nesmierny vesmír
Najväčšou prednosťou Starfield by mal byť až neuveriteľne vysoký počet planetárnych systémov a planét. My sme však v tomto ohľade viac ako skeptickí. Takéto vyhlásenie koniec-koncov nepočujeme prvýkrát. A ani druhýkrát. Veľa planét bude náhodne generovaných a to znamená, že na nich zrejme nebude nič veľmi zábavné na objavenie.
My by sme namiesto tisíc prázdnych plání preferovali desať detailne spracovaných, obsahom nabúchaných svetov a myslíme si, že nie sme sami. Všetko nie je iba o kvantite. Necháme sa ale pokojne príjemne prekvapiť.
Stredom herného vesmíru budú v Starfielde štyri masívne hlavné mestá, z ktorých každé by malo byť väčšie ako čokoľvek porovnateľného v Skyrim, respektíve vo Fallout 4. Práve okolo týchto uzlov sa bude najskôr točiť veľká časť príbehu a z tej tisícky planét budete musieť na jeho dokončenie navštíviť len pár.
Čo nás však dosť mrzí, je fakt, že vzlietnutie a pristátie na planétach nebude rovnako plynulé ako napríklad v No Man's Sky. Načítacích obrazoviek by sme v dnešnej dobe radi videli čo najmenej a v Starfield ich na nás podľa všetkého čaká až až.
Zhrnutie
Starfield beží na novom hernom engine Creation Engine 2. My si však nemôžeme pomôcť, nech už na zábery z hry pozeráme z ktoréhokoľvek uhla, hra nám vizuálne pripomína pár rokov starý Fallout 76, prípadne ešte o niečo starší Fallout 4 a brada nám z toho na zem rozhodne nepadá.
To isté môžeme povedať aj o hrateľnosti. Starfield nám zatiaľ neukázal jedinú vec, ktorú by sme nevideli inde, alebo vec, ktorú by vedel lepšie ako konkurencia. Prestrelky sa zdajú byť nemastné a neslané a celá hra na nás pôsobí ako zaprášený odkaz z minulosti.
Snáď sa mýlime a Bethesda nám za nejaký ten rok predvedie vymakané RPG, pri ktorom s radosťou presedíme pár stoviek hodín. Zatiaľ ale presvedčení nie sme.