Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Ako sa stať youtuberom a zarobiť peniaze svojim koníčkom??
Vytvoriť si účet na YouTube zvládne ktokoľvek – je to len otázka pár minút. Ale pravidelne vymýšľať lákavé témy, točiť zábavné videá a získavať si tým lojálnych odberateľov? To už také ľahké nie je. Zvlášť pokiaľ sa do toho bezhlavo vrhnete bez akéhokoľvek plánu. Ako sa stať youtuberom a začať zarábať zábavou?
Ako začať na YouTube?
Predtým, než si vôbec založíte účet, a predtým, než sa postavíte pred kameru, by ste si mali prejsť menším brainstormingom a ujasniť si zopár základných vecí.
O čom bude váš YouTube kanál?
Prvou vecou, ktorú je dobré si premyslieť, je predmet vášho kanála. Čím sa v ňom budete zaoberať, o čom budú vaše videá?
Určite sa môžete do YouTube pustiť aj bez toho a točiť klipy viac-menej o čomkoľvek, ale ak nie ste už známou celebritou, bude pre vás veľmi ťažké to predať a dostať sa k divákom.
Naopak, ak uvidia používatelia YouTube, že váš kanál je zameraný na niečo konkrétne, na niečo, čo ich zaujíma, potom máte veľkú šancu si ich tým získať. Čo by tým predmetom malo byť? Ideálne niečo, čo vás baví. Pretože ak vás to nebaví (a púšťate sa do toho napríklad len pre peniaze), bude pre vás YouTube jedno veľké trápenie a čoskoro nevyhnutne vyhoríte.
V danom predmete ani nemusíte byť experti (hoci na škodu to samozrejme nie je). Stačí, že pre neho máte dostatočnú vášeň. Baví vás čítanie kníh? Môžete ich rozoberať, recenzovať a odporúčať svojim divákom. Varíte často nejaké zvláštnosti a špeciality? Potom to určite zvládnete aj pred kamerou s nejakým tým komentárom. Maľujete a tvoríte? Stavte sa, že veľa ľudí by sa od vás s radosťou učilo.
Možnosti sú nekonečné. Až budete mať niečo vybrané, skúste si prejsť YouTube a zapátrať po nejakých už existujúcich kanáloch na danú tému. Sústreďte sa na to, ako ho pojali a ako by sa dal robiť lepšie, respektíve inak. Nesnažte sa niekoho kopírovať. Skúste tomu vnuknúť svoj vlastný nádych a urobiť to po svojom.
Vo videách ostatných tvorcov venujte pozornosť strihu videa, zvukovým efektom, hudbe, vizuálom - jednoducho všetkému. A nakoniec zasurfujte do sekcie komentárov a zistite, čo sa z toho divákom páčilo, čo naopak nie a čo im tam chýbalo. Prejdite si takto pár desiatok videí a budete mať celkom dobrý prehľad o tom, čomu sa vo svojej tvorbe vyvarovať a budete sa mať od čoho odpichnúť. Najťažšie je totiž začínať s kompletne čistým štítom.
Najdôležitejšie je, aby vaša tvorba divákom poskytovala nejakú pridanú hodnotu. Buď by vaše videá mali byť pre sledujúcich užitočné, alebo by ich mali baviť, ideálne z každého trochu.
Názov YouTube kanála a jeho založenie
„Názov je iba formalitka, že áno?“ Tak sa vám to môže zdať, ale ste vedľa. Faktom je, že vás bude sprevádzať kto vie ako dlho a dosť možno na ňom bude závisieť aj úspech a neúspech vašej youtuberskej kariéry.
Pri výbere názvu svojho kanála máte dve možnosti:
- Prvou (a tou zložitejšou) možnosťou je založiť si účet pod svojim skutočným menom a budovať tak svoju osobnú značku.
- Druhou možnosťou je založiť si účet pod unikátnym názvom, ktorý v sebe zahŕňa nejaké kľúčové slovo a divákovi a algoritmu YouTube tak hneď dá vedieť, čím sa váš kanál zaoberá. YouTube je totiž okrem iného aj vyhľadávač, rovnako ako Google alebo Zoznam. A kľúčové slová sú pri vyhľadávaní esenciálne. Bez nich vás nikto nikdy nenájde.
Zvoľte si teda názov a účet založte (budete na to potrebovať akurát e-mail od Googlu a pár minút svojho voľného času). Nezabudnite tiež na tvorbu a nahranie profilovej a úvodnej fotky. Nemusíte byť žiadni grafickí mágovia a nemusíte ani disponovať Photoshopom. Rovnako dobre vám poslúži napríklad webová stránka Canva. Zvoľte si nejaký jednoduchý zapamätateľný grafický štýl, originálnu farebnú paletu a držte sa toho. Vaša vizuálna identita je skoro rovnako dôležitá ako už spomínaný názov kanálu. Všetko je to súčasť vášho brandu, vašej značky.
Kto je váš divák?
Niektorí tvorcovia o tóne svojich videí vôbec nepremýšľajú, sú jednoducho sami sebou. Pre tých z vás, ktorí si ale takí istí nie sú, máme malú pomôcku. Vysnite si nejakú konkrétnu osobu, či už reálnu, alebo vymyslenú – taký prototyp vášho diváka a predstavte si, kde pracuje, aké má koníčky, prečo trávi čas na YouTube, čo tam sleduje a tak podobne. To by vám malo dosť uľahčiť prácu. Keď sa do danej osoby vžijete, budete totiž približne vedieť, čo ju zaujíma, čo sa jej páči a nepáči, aký má humor a ako by ste to všetko mali reflektovať vo svojich videách.
Ako byť youtuberom? Hlavné je začať!
Určite je dobré urobiť detailný prieskum, naučiť sa všetko možné nielen o téme svojho kanála, ale aj o točení a úprave videí všeobecne. Ale zo všetkého najdôležitejšie je vôbec začať. Najlepšie sa totiž všetko naučíte za chodu. Môžete si prečítať tonu návodov, ale nič z toho sa nevyrovná vašej vlastnej osobnej skúsenosti.
Až pri tvorbe videa zistíte, o akých témach zvládnete prirodzene hovoriť, čo vás na tom všetkom konkrétne baví a či vám vlastne vôbec dáva celý ten proces zmysel.
Je dobré si priznať, že vašich prvých pár videí nebude dobrých, nieto ešte najlepších. Tým si prejde každý. Nemusíte hneď začať investovať do drahej techniky. Prvé videá môžete s pokojným srdcom natočiť napríklad na svoj mobil. Namiesto drahých svetiel si sadnite blízko k oknu, v pozadí si urobte trochu poriadok a vrhnite sa na to. Zo začiatku pracujte s tým, čo už doma máte a zistite, či je YouTube niečo, pri čom dokážete chvíľu vydržať.
Čo potrebuje youtuber za výbavu?
Máte za sebou svojich prvých pár videí, baví vás to a chcete svoj obsah posunúť na vyššiu úroveň? Potom je čas zainvestovať do niekoľkých potrebných kúskov vybavenia!
Určite si rozumný rozpočet a priorizujte to, čo skutočne pre svoj typ videí potrebujete. Majte tiež na pamäti veľkosť svojho bytu, ktorý určite nie je nafukovací. Ideálne vyberajte takú techniku, s ktorou je ľahké pracovať. Nechcete predsa pred každým videom tráviť niekoľko hodín prípravou kamier a svetiel ako v profesionálnom štúdiu. Vy na to budete väčšinou sami a váš svet by sa mal točiť hlavne okolo kreatívnej tvorby, nie nastavovania techniky.
Mikrofón
Základom vybavenia každého solídneho YouTube kanálu je mikrofón. Do istej miery ho môžete nahradiť mikrofónom v mobile a v slúchadlách, ale veľká väčšina videí naozaj stojí a padá na vašom komentári a na jedinečnosti a hlavne na zrozumiteľnosti vášho hlasu. Horšiu kvalitu videa vám diváci často aj odpustia, väčšina z nich na video pozerá rovnako na malej obrazovke mobilného telefónu, ale tragická kvalita zvuku ich spoľahlivo odpudí.
Mikrofón vás našťastie vyjde relatívne lacno. Aj z malého klopového mikrofónu typu RODE Lavalier GO alebo RODE SmartLav+ sa dá vyžmýkať veľa. Máte ho totiž pripnutý blízko svojim ústam a snímaný zvuk je preto čistý bez akéhokoľvek okolitého šumu.
Ak dávate prednosť stolným mikrofónom, potom je prvou logickou voľbou Blue Microphones Yeti. Ten už má totiž vo svete YouTube tak trochu kultový status. Za dobrú cenu s ním získate univerzálny a rokmi preverený mikrofón.
Chcete, aby sa mikrofón stal súčasťou dekoru vášho štúdia? Zaujať by vás mohol HP HyperX QuadCast 4P5P7AA so svojim nastaviteľným RGB osvetlením.
Mikrofón môžete tiež umiestniť priamo na svoju kameru, ale pokiaľ je to možné, majte ho radšej čo najbližšie k rečníkovi, teda vás, a to konkrétne vašich úst. Inak hrozí, že mikrofón bude snímať aj nechcené okolité zvuky a ozvenu.
Kamera
Označenie kamera je trochu zavádzajúce. V dnešnej dobe totiž na točenie videa používa veľká väčšina tvorcov fotoaparáty, a to konkrétne bezzrkadlovky. Za rozumnú cenu ponúkajú kvalitné ostré video a vysokú flexibilitu.
Vami vybraný model musí byť schopný točiť video v 4K rozlíšení, to je základ. Kvalita videa ale nezávisí len na rozlíšení. Predtým, než za nejakú bezzrkadlovku miniete všetko, čo máte, prečítajte si o nej nejaké recenzie a hlavne pozrite príkladné videá točené daným modelom. Jedine tak si urobíte reálnu predstavu o tom, čo vie a či bude vyhovovať vašim potrebám.
Ak nemáte doma dedikovaného kameramana (rozumej rodiča, partnera alebo dieťa), budete chcieť fotoaparát s výklopným displejom, na ktorom sa v priebehu natáčania uvidíte.
Dôležité sú tiež FPS alebo frames per second, teda snímky za sekundu, ktoré je fotoaparát schopný zachytiť. Štandardom je 24 FPS a 30 FPS. Ak zvládne fotoaparát 60 FPS alebo 120 FPS, budete môcť zábery spomaliť, pohrať sa s nimi a použiť ich ako parádny B-roll dokresľujúci to, o čom vo videu hovoríte.
Pokiaľ často vlogujete a točíte za chodu, fotoaparát by mal tiež disponovať optickou stabilizáciou obrazu. Bez nej sa budú zábery silne triasť a vy s nimi potom strávite o to dlhší čas pri úpravách. A sústreďte sa aj na spoľahlivosť automatického ostrenia. V domácom prostredí, kde sedíte na jednom mieste, vás kamera len tak nestratí, ale za chôdze to už pre ňu bude oveľa ťažšie.
Aké konkrétne modely stoja za vašu pozornosť? Jednou z najlepších univerzálnych bezzrkadloviek je momentálne Panasonic Lumix DC-S5. Je to skladné zariadenie s veľkým Full Frame senzorom a s mnohými video funkciami. Ak máte hlbšie do vrecka, poobzerali by sme sa po Sony Alpha ZV-E10 alebo napríklad po Fujifilm X-S10. Oba tieto kúsky sa pýšia slušným systémom automatického ostrenia, parádnym videom a zrozumiteľným ovládaním vhodným aj pre začiatočníkov.
Vedľa nešliapnete ani s legendárnym Panasonic Lumix DC-GH5, čo bol ešte pred pár rokmi asi ten vôbec najpopulárnejší fotoaparát na tvorbu online videí. Minulý rok vyšla jeho ľahko vylepšená druhá verzia a tento rok už je k dispozícii aj jeho kompletný nástupca – Panasonic Lumix DC-GH6. Všetky tieto bezzrkadlovky od Panasonicu sa pýšia úplne excelentným videom a nekonečnými možnosťami nastavenia.
Objektív
S výberom fotoaparátu súvisí aj výber objektívu. My by sme sa vôbec nebáli začať s kit zoom objektívom, ktorý sa často predáva s telom fotoaparátu za zníženú cenu. Kit objektívy síce nie sú príliš svetelné a nevynikajú ani svojou ostrosťou, ale bývajú zase dosť univerzálne.
Jednoducho s nimi zistíte, ktorá ohnisková vzdialenosť vám vyhovuje najviac a potom budete môcť začať premýšľať o vyššom modeli, a to pravdepodobne s pevným ohniskom. Alebo prídete na to, že nič lepšie vlastne ani nepotrebujete a vystačíte si s obyčajným kit objektívom.
Viete už teraz, že kit objektív je pre vás málo? Potom svoju pozornosť smerujte na širokouhlé zoom objektívy s ohniskovou vzdialenosťou pohybujúcou sa okolo 15 až 35 mm, ktoré majú zároveň aj vysokú svetelnosť okolo f/2 (čím nižšie číslo, tým lepšie).
Široký uhol záberu sa vám bude hodiť pri vlogovaní a pri točení videí v úzkych priestoroch vášho štúdia (teda bytu) a vysokú svetelnosť oceníte za horších svetelných podmienok.
Statív
Teraz, keď už máte vybranú kameru aj objektív, si ešte musíte premyslieť, kam to všetko postavíte. Chce to nejaké stabilné miesto, ktoré je možné v rýchlosti prispôsobiť vašim potrebám. Doma určite nájdete množstvo kníh, ktoré vám už len zbytočne zaberajú priestor v knižnici a môžu tak novo slúžiť ako podstavec pre vašu kameru. Na začiatok - prečo nie.
Ak to ale myslíte s tvorbou videí vážne, bez statívu dlho nevydržíte. Statív totiž môžete postaviť kamkoľvek, nastaviť ho do akejkoľvek výšky (najviac vám to ale pristane, ak postavíte kameru do výšky očí) a zvoliť tak čo najlepšiu kompozíciu pre svoje zábery. A so statívom máte zároveň istotu, že sa pod vašou cenenou kamerou nič nepohne a nič sa jej nestane.
Na trhu narazíte na dva druhy statívov - statívy pre fotografov a statívy pre kameramanov. Kameramanské statívy sa líšia od tých fotografických hlavne svojou väčšou pohyblivou hlavou. Ak točíte ale svoje videá prevažne doma, zaoberať sa tým príliš nemusíte. Postačí vám aj akýkoľvek fotografický statív, napríklad ľahký Manfrotto Element MII. Pokiaľ ale plánujete popustiť uzdu svojmu filmárskemu talentu, oveľa lepšie vám poslúži napríklad Manfrotto Befree live alebo karbónový Vanguard VEO3+ 263CP.
Rozbiehate YouTube kanál o cestovaní a točiť budete hlavne v pohybe? Potom sa namiesto statívu poobzerajte po gimbale. Gimbaly sú stabilizátory, s ktorými budú vaše videá vyzerať ako od profesionálov – ako keby ich netočil trasúci sa človek, ale chladnokrvný robot. Eliminujú totiž všetky otrasy.
Štúdiové svetlá
Áno, celkom dobre vám miesto nastaviteľného osvetlenia môže slúžiť aj obyčajné okno a vonkajšie svetlo. Ale toto riešenie je skôr krátkodobé a trpí množstvom nedostatkov. Obmedzuje vás na točenie iba cez deň a vaše zábery budú často sužovať nekonzistentné farby podľa toho, ako to práve vonku vyzerá. A pretože môže osvetlenie ovplyvniť kvalitu videa dokonca aj viac ako kamera alebo objektív, oplatí sa ho nepodceniť.
Na točenie videa sa používajú viac-menej rovnaké typy osvetlenia ako pre štúdiové fotenie, akurát sú to svetlá stále, žiadne blesky. Stále svetlá majú veľa výhod. Ich nastavenie je jednoduché aj pre nováčikov a podávajú konzistentné výkony.
Stále svetlá sa spravidla skladajú zo zdroja, teda štúdiového svetla, a potom difuzéra, teda softboxu alebo fotodáždnika, ktorý svetlo zmäkčuje. Svetlo je prípadne možné tiež odrážať od bieleho múru. Keby ste ho ale na seba nechali páliť priamo, budete vyzerať skôr ako vypočúvaný kriminálnik než ako dôveryhodný youtuber.
Máte z takýchto zostáv a masívnych profesionálne vyzerajúcich svetiel trochu strach? Potom vám bude dosť možno vyhovovať jednoduché kruhové svetlo ako napríklad Hama 4643 SpotLight Steady 120. Tento typ svetla nie je nutné nijako zmäkčovať a je vďaka tomu skladné a ľahko prenosné.
Robí vám svetlo vo výslednom videu problémy tým, že sa nezastaviteľne bliká? Zmeňte na svojom fotoaparáte rýchlosť uzávierky a prípadne aj FPS natáčaného videa a pokúste sa ich porovnať s frekvenciou svetla.
So svetlom je dobré experimentovať a snažiť sa pre neho nájsť čo najvhodnejšie umiestnenie, uhol, silu a teplotu tak, aby sedelo vášmu štýlu a vášmu konkrétnemu štúdiu. Svetlo dokáže jednoducho zmeniť náladu celého videa a tiež toho, ako na diváka pôsobíte. A keď už sme načali to štúdio, nezanevrite na to, ako vyzerá pozadie za vami. Nudný biely múr nikoho pozornosť neudrží. Vyplňte ho preto napríklad mystickými artefaktmi, knižkami a doplňujúcimi maličkými zdrojmi svetla.
Počítač na editovanie videa
Úpravy videa v 4K rozlíšení môžu dať vášmu počítaču slušne zabrať. Mal by teda disponovať solídnym procesorom s aspoň šiestimi jadrami, rýchlou RAM s minimálne 16 GB, dedikovanou grafickou kartou a SSD diskom. Nemusí ísť nutne o stolný počítač, rovnako dobrý výkon podá aj notebook s rovnakými parametrami. Slabinou notebooku bude ale nemožnosť ho neskôr upgradovať.
Pre precíznu úpravu videa je nutné mať aj monitor schopný zobrazovať prirodzene a presne - tak ako ich uvidí aj prevažná väčšina vašich sledujúcich. A najprirodzenejšie podanie farieb majú IPS monitory, volili by sme teda tie.
Ako zvýšiť sledovanosť svojich videí a stať sa úspešným youtuberom?
Natočili ste kopec videí, ste po zuby ozbrojení svojou excelentnou kamerou, žiarivými svetlami a precíznym mikrofónom a teraz prahnete po divákoch a odberateľoch. Lenže kde ich ukradnúť?
Realistické očakávania
Než sa začnete pátrať po tom, ako získať svojich prvých milión odberateľov, musíte urobiť jednu vec. Nastaviť si realisticky svoje očakávania. Faktom jednoducho je, že sa nestanete cez noc internetovou senzáciou. Šanca, že sa vaše video stane virálnym je absolútne minimálna. Každý deň je na YouTube nahraných okolo 720 000 hodín videí! To nie je práve nepatrná konkurencia. Spočiatku tak budete radi za každého jednotlivého odberateľa a za každý palec hore. YouTube nie je šprint na 100 m, YouTube je siahodlhý maratón a maratón vyžaduje poriadnu dávku trpezlivosti a niekedy aj sebazaprenia.
Plán a kvalita videí
Ako v takom konkurenčnom prostredí uspieť a vyniknúť? Pravidelnosťou a kvalitou obsahu. Pripravte si plán a držte sa ho. Určite si, koľko videí každý mesiac natočíte a zistite, kedy je najvhodnejší čas ich na YouTube zverejniť a týždeň čo týždeň tvorte a vydávajte nový obsah.
Bez pravidelnosti nemáte šancu na platforme ako je YouTube rast. Tým, že sem tam nahráte nejaké náhodné video si fanúšikov a pravidelných divákov nezískate. Získate si ich tým, že (napríklad) každý pondelok o šiestej hodine večer vydáte zábavné 10-minútové video. Každý pondelok. Bez výnimky.
Nie je to ale len o tom neustále niečo vydávať, len aby sa nepovedalo. Dôležitá je samozrejme aj kvalita videí. Nielen vizuálna, ale hlavne kvalita obsahová. Vaše videá musia mať nejakú pridanú hodnotu, divák si z nich musí niečo odniesť. Či už nejakú novú znalosť, alebo napríklad „len“ fajn pocit do zvyšku svojho dňa. Pokiaľ bude váš obsah kvalitou jednoznačne prevyšovať čokoľvek iné na danej platforme, diváci vám často aj odpustia to, že ich nevydávate zas až tak pravidelne. Pokojne si na nich aj počkajú.
Titulky, thumbnaily a všetko okolo
Vydávate pravidelne parádne videá a aj tak na nikto nepozerá? Potom je čas sa venovať všetkým tým nudným veciam okolo. Veciam ako sú titulky videí, ich popisky a thumbnaily (obrázky reprezentujúce videá).
Spomínali sme to už pri vytváraní samotného účtu. YouTube funguje ako každý iný vyhľadávač – na báze kľúčových slov. A pokiaľ sa kľúčové slová v titulku a v popise vášho videa neobjavujú, potom na neho len tak niekto nenarazí. Na internete nájdete kopec užitočných webov, ktoré vám pomôžu vypichnúť tie najvyhľadávanejšie kľúčové slová relevantné pre vami preberanú tému. Tak ich aj používajte. Nenechajte sa nimi ale zase úplne uniesť. Nesnažíte sa na svoje video nalákať len samotný algoritmus YouTube, ale hlavne skutočných ľudí.
Titulok by preto mal byť tiež zrozumiteľný, krátky a lákavý. Vžite sa do úlohy diváka a buďte k sebe úprimní. Klikli by ste na video s vami zvoleným titulkom? Dáva vám napríklad otázku, na ktorú chcete poznať odpoveď? Ak áno, tak máte vyhrané. Pokiaľ nie, tak na ňom budete musieť ešte trochu zapracovať. Skúste používať silné citové slová, konkrétne čísla, alebo tipy na to, čo diváci nesmú alebo naopak musia robiť, inak...
Ľudia sú vizuálne stvorenia. Nezískate si ich len podareným titulkom, ale aj vyčnievajúcim thumbnailom. Thumbnail zaujme divákovu pozornosť a donúti ho kliknúť na video. Mal by preto byť dobre zladený s témou videa a s jeho titulkom. Užívateľovu pozornosť si získate napríklad tým, že v thumbnaile ukážete niečiu tvár a veľký čitateľný text vznášajúci sa v úhľadnej kompozícii. Na to, aby ste užívateľov YouTube niečím lapli máte väčšinou iba pár sekúnd, tak ich dobre využite.
Snažte sa prísť s vlastným vizuálnym štýlom thumbnailov a držať sa ho. Vaši fanúšikovia potom hneď na prvý pohľad spoznajú, že ide o vaše video a kliknú naň. Ideálne by mali tieto vizuály pôsobiť v symbióze s vašou profilovou a úvodnou fotkou, teda s celou vašou identitou.
YouTube ako komunita
YouTube nie je iba vyhľadávač videí, je to tiež ohromná sociálna sieť, križovatka, na ktorej sa stretávajú miliardy (naozaj miliardy!) ľudí z celého sveta, ktoré spájajú podobné záujmy a názory.
Ak chcete preto dostať svoje videá medzi viacerých ľudí, budete s nimi musieť komunikovať a interagovať a stať sa súčasťou komunity. Pýtajte sa divákov na ich názory, odpovedajte na ich komentáre pri svojich videách a snažte sa medzi nimi rozvíriť diskusiu. A čo dokáže rozprúdiť diskusiu lepšie ako čokoľvek iné? Aktuálne témy a trendy. Sledujte ich a pokiaľ tematicky zapadajú do vášho kanála, točte o nich videá.
Bolo by dobré, keby ste zároveň komentovali aj pri videách iných užívateľov a snažili sa s nimi spolupracovať. Môžete si vzájomne radiť a točiť spoločné videá. Kooperácia s inými youtubermi na obdobnej úrovni ako ste vy dostane váš kanál medzi stovky a tisíce nových užívateľov a pomôže vám rásť.
Ako zarábať peniaze na YouTube?
Prišli ste na to, že YouTube je váš svet a chcete sa mu venovať naplno so všetkým? To znamená, že sa budete musieť ponoriť do ríše čísel, do analytiky, a budete tiež musieť prísť na to, ako si pomocou svojich videí začať zarábať. Ako si zarobiť na YouTube?
YouTube Analytics
YouTube Studio vám poskytne tonu dát, z ktorých zistíte množstvo zaujímavých informácií, ktoré vám potenciálne pomôžu vyhupnúť váš kanál na novú úroveň.
Umožní vám študovať, ktorým z vašich videí sa darilo a ktorým vôbec nie a domyslieť si prečo. Uvidíte, v ktorý konkrétny moment prestala veľká väčšina divákov to ktoré vaše špecifické video sledovať a budete sa môcť snažiť prísť na to, čo za tým stálo. Z týchto chýb sa potom poučíte a vaše videá budú lepšie ako kedykoľvek predtým.
Monetizácia YouTube videí a ďalšie zdroje príjmu
Spôsobov, ako si na YouTube zarobiť, je mnoho. Ani jeden z nich ale nie je jednoduchý a aby sa z toho stala vaša kariéra, budete potrebovať veľký počet lojálnych odberateľov. Tisícovky fanúšikov, ktoré nie je hračka získať. Rozhodne by sme byť vami preto ešte svoje zamestnanie alebo školu neopúšťali. Tá možnosť tu bude koniec koncov vždy.
Ako zarábať cez YouTube ďalšími spôsobmi? Najčastejším spôsobom privyrobenia si na YouTube je príjem z reklám. Z reklám, ktoré sa divákovi prehrajú pred a v priebehu vášho videa. Za každé zhliadnutie dostanete nejakú nepatrnú čiastku v závislosti na tom, o akú reklamu sa jedná, aká je reklama dlhá a tak ďalej. Najjednoduchším spôsobom, ako začať zarábať na reklamách zo svojich videí, je stať sa súčasťou YouTube Partner programu. Na vstup do tohto programu budete musieť splniť podmienku 1 000 odberateľov a 4 000 hodín sledovania za posledný jeden rok.
Okrem reklám môžete svojim odberateľom ponúkať svoj merch - tričká a hrnčeky s vlastným dizajnom a kto vie čo ďalšie. Môžete si tiež napríklad vytvoriť účet na stránke Patreon a nechať svojich najlojálnejších sledujúcich, aby vám pravidelne prispievali na chod vášho YouTube kanálu. Podobnú službu už ponúka aj samo YouTube a to pod názvom „Členstvo v kanáli“. Ak majú vaše videá široký dosah a zaoberajú sa pútavými témami, môžete očakávať, že vás tiež kontaktujú značky s ponukou spolupráce. Za to, že spropagujete niektorý z ich produktov vám ponúknu určitú odmenu. Je dobré ale odporúčať iba také služby a produkty, ktorým naozaj veríte a ktoré sami používate. Inak nevyhnutne skoro stratíte dôveru svojich fanúšikov a produkty potom nebudete mať ani komu ponúkať.
10 najčastejších chýb začínajúcich youtuberov
- Boja sa a tak nikdy ani nezačnú.
- Nemajú trpezlivosť a majú nerealistické očakávania.
- Príliš sa zaoberajú nákupom novej výbavy a nie kvalitou obsahu.
- Nekomunikujú s divákmi a ostatnými tvorcami na YouTube.
- Videá nahrávajú nepravidelne bez akéhokoľvek plánu.
- Prehliadajú kvalitu zvuku a zvukových efektov.
- Nevenujú dostatok času tvorbe chytľavého titulku a thumbnailu.
- Snažia sa kopírovať iných tvorcov, namiesto toho, aby boli sami sebou.
- Nevedia, na čo sa zamerať a točia videá o mnohých nesúvisiacich témach.
- Upadnú do stereotypu a nesnažia sa neustále zlepšovať.