Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Kedy a ako vymeniť reťaz na bicykel? Podstatná je správna dĺžka aj napnutie
Reťaz je jedným z najnamáhanejších komponentov bicykla, a preto je nutné ho občas vymeniť za nový. Dlhodobé používanie opotrebovanej reťaze môže viesť až k poškodeniu pastorkov a prevodníka. Ako rozpojiť, napnúť, nasadiť a napokon aj spojiť reťaz na bicykel? Zistite, podľa čoho zvoliť jeho správnu dĺžku a vyskúšajte meranie reťaze šuplerom (posuvným meradlom) alebo špeciálnou mierkou.
Kedy a ako často meniť reťaz na bicykli
Kedy ho meniť
Reťaz patrí medzi najdôležitejšie a zároveň aj najviac namáhané komponenty bicykla, pretože prenáša silu z nôh cyklistu do pohonu bicykla. Počas jazdy je v neustálej prevádzke a nie je sa čomu diviť, že sa pomerne rýchlo opotrebováva. So zvyšujúcim sa počtom najazdených kilometrov rastie aj miera jej opotrebovania. Pri jazde dochádza k postupnému natiahnutiu jednotlivých článkov (čapov) a povoleniu valčekov reťaze. Vplyv na jej životnosť má nielen počet najazdených kilometrov, ale aj štýl jazdy a terén, v ktorom sa najčastejšie pohybujete.
Že je reťaz vytiahnutá, a teda nadišiel čas na jej výmenu, zistíte dvojakým spôsobom:
- Posuvným meradlom (tzv. šuplerom),
- merkou na reťa.
Ak chcete frekvenciu výmeny reťaze na bicykli znížiť, zamerajte sa na predĺženie jej životnosti. Vďaka správnej starostlivosti sa vám to môže podariť. Nedovoľte, aby na nej boli dlho nánosy blata, prachu a pri rýchlej jazde v náročnom teréne ju chráňte v rámci možností aj pred vodou. Pravidelne ju čistite (napr. pomocou práčky na reťaz) a potom doprajte každému článku kvapku kvalitného maziva na reťaze.
Ako často meniť reťaz
Presnú frekvenciu výmeny reťaze nie je jednoduché určiť, pretože má na jej životnosť vplyv mnoho faktorov (váha jazdca, štýl jazdy, preferovaný terén, údržba).
Na cestných modeloch by mala vydržať dve až tri tisícky najazdených kilometrov. Pri horskom bicykli je táto vzdialenosť kvôli náročnejšiemu terénu aj agresívnejšiemu štýlu jazdy nižšia, a to okolo už tisíce kilometrov. Pretože sa tieto hodnoty nedajú z dôvodu rôznych vplyvov na životnosť reťaze presne merať, je nutné jej opotrebenie čas od času skontrolovať.
Prečo ju meniť
K čomu môže dlhodobé používanie vyťahanej reťaze viesť a prečo je jej výmena taká dôležitá? Dôvodom je efektivita prenosu energie a predĺženie životnosti ozubenia na kazete a prevodníkoch. Pri jej pravidelnej a najmä včasnej výmene prežije ozubenie aj niekoľko reťazí, zatiaľ čo pri dlhodobom používaní hrozí zdeformovanie ozubenia pastorkov. Ako to poznáte? Na opotrebovanej kazete začne reťaz tzv. strieľať (preskakovať). Pri meraní opotrebenia tak môžete na posuvnom meradle namerať hodnotu nad 132,9 mm, prípadne vám mierka ukáže opotrebenie už okolo jedného percenta (zub mierky úplne prepadne do reťaze).
Ako nasadiť reťaz na bicykel
Niektoré reťaze môžu byť z jednej strany číselne označené, pričom je nutné ich navliecť na bicykel číslami otočenými k sebe. Začnite ju navliekať od prevodníka, prevlečte ju najmenším pastorkom (na ktorý musíte mať vopred prepnutú prehadzovačku) a napokon kladkou. Pootočte kľučky tak, aby niekoľko článkov reťaze viselo pod prevodníkom. Konce spojte napínacou sponkou, aby držali pohromade a pohodlne sa vám spájali kliešťami alebo nitovačkou. Myslite na to, že rýchlospojku možno ľahko zacvaknúť pretočením kľučiek a stlačením zadnej brzdy, kým nebudete počuť hlasné cvaknutie. Na spojenie novej reťaze vždy použite novú rýchlospojku, pretože pôvodná je už opotrebovaná.
Čistenie a mazanie novej reťaze
Na čistenie a mazanie novej reťaze sa názory cyklistov rozchádzajú. Zatiaľ čo niektorým sa pôvodná lepivá vazelína v teréne osvedčila, iní jazdci nový kus spravidla očistia klasickým spôsobom a potom na ňu nanesú osvedčený olej. Ak ste sa rozhodli reťaz vyskúšať rovno s pôvodným mazivom, mali by ste ju pred prvou prechádzkou aspoň utrieť handrou. Toto husté mazivo je kvôli svojej lepivosti vhodné najmä pre cestné modely bicyklov a malo by na nej vydržať pomerne dlho.
Vyhľadávate skôr piesočnatý terén? V tom prípade sa vrstvy originálneho oleja zbavte skôr, ako vám zrnká piesku začnú škrípať v kazete aj prevodníku. Piesok s vazelínou vytvorí abrazívnu pastu, ktorá ich môže poškodiť.
Vyrazte na bicykel, kolobežku alebo board Aká je povinná výbava bicykla?
Správne napnutie reťaze
Ako napnúť reťaz? Správne napnutie je dôležité pre bezproblémový chod bicykla, pretože zaisťuje optimálny prenos krútiaceho momentu z pedálov na zadnú nápravu kolesa. Časom sa reťaz roztiahne a mechanizmus prestane správne fungovať. Ako ho teda vhodne napnúť? Príliš voľná reťaz môže z pastorkov vypadnúť, roztrhnúť sa a spôsobiť nehodu, zatiaľ čo príliš napnutá sa zbytočne rýchlo opotrebováva a znižuje výkon bicykla. Nevhodné napnutie môže navyše viesť k problémom s prevodovkou a ďalšími komponentmi bicykla. Napnutie môžete skontrolovať prstom alebo špeciálnou mierkou.
Tipy na napnutie reťaze:
- Pred napínaním napichnite reťaz na pastorok s najväčšou prevodovou jednotkou.
- Pri pevnom stlačení prstami by sa nemal hýbať o viac ako 2 cm.
- Napnutie pravidelne kontrolujte a prípadne ho doupravte.
- Reťaz sa typicky skladá zo 114 až 116 článkov. Pri horských bicykloch býva jeho dĺžka o 8 až 10 článkov kratšia ako pri cestných bicykloch.
- Správne napnutie znižuje vibrácie a predlžuje jeho životnosť.
- Následkom zväčšujúceho sa prevesu reťaze môže byť nerovnomerný chod bicykla, väčšia hlučnosť a vyššia miera opotrebovania.
- Ak si nie ste mierou napnutia istí, zverte svoje kolo do rúk odborníka.
Správna dĺžka reťaze
Dĺžka reťaze sa môže líšiť v závislosti od počtu prevodníkov a typu bicykla. Preto je dobré sa uistiť, že máte správnu dĺžku presne pre svoj model bicykla. Buď sa môžete ohľadom výberu vhodnej dĺžky poradiť s odborníkom v cyklopredajni, alebo sa orientovať podľa dĺžky svojej starej reťaze – nový stačí skrátiť na rovnaký počet článkov. Po priložení oboch kusov vedľa seba si môžete všimnúť, že stará reťaz je o niečo dlhšia ako nová, hoci v skutočnosti ide o rovnaký počet článkov. Ide o normálny jav zapríčinený vytiahnutím starej reťaze.
Pri výbere sa riaďte počtom pastorkov na každej kazete – reťaz jej musí rýchlostne zodpovedať. Na 10-rýchlostnú kazetu tak budete potrebovať 10-rýchlostnú reťaz atď. Krokom vedľa nebude ani výber reťaze rovnakej značky ako kazeta, pretože vďaka rovnakému tvaru zubov a článkov je možné predpokladať tichšie a rýchlejšie radenie.
Meranie reťaze posuvným meradlom a mierkou
Väčšina cyklistov siaha pri meraní opotrebovanosti reťaze po špeciálnej mierke, ktorú si môžete v jej základnom prevedení zaobstarať už za pár eur. Mierku do nej jednoducho zasuňte (nad reťazovou vzperou rámu) a tlakom na pedál napnite reťaz. Potom zostáva už len zo strany skontrolovať, či a nakoľko do nej mierka zapadla. Stupnice jednotlivých mierok sa líšia, avšak spravidla na nich bývajú vyznačené hodnoty opotrebovania 0,75 mm a 1 mm. Pri vyťahaní reťaze na 0,75 mm je vhodné si pomaly kúpiť nový kus a myslieť na to, že sa jeho výmene v najbližšom čase nevyhnete. Ak mierka do reťaze zapadne aj pri nameraní hodnoty 1 mm, do výmeny sa pustite čo najskôr. Mierka vám nezapadla? Skvelé, ešte na nejaký čas môžete výmenu pustiť z hlavy.
Meranie opotrebovania reťaze je možné tiež pomocou posuvného meradla (šuplerom). Toto meranie je veľmi jednoduché a navyše presnejšie ako pri predchádzajúcom spôsobe. Reťaz merajte dole, posuvné meradlo nastavte na 132 mm a jeho čeľuste zasuňte medzi 11 článkov reťaze. Potom ich mierne roztiahnite. Vzdialenosť medzi článkami býva pri novom kuse okolo hodnoty 132,1 mm. Ak nameriate 132,6 mm a viac, neváhajte sa pustiť do výmeny za novú. Je najvyšší čas!
Ako rozpojiť, skrátiť a spojiť reťaz na bicykel?
Reťaz môže byť spojená dvomi spôsobmi – nitom alebo rýchlospojkou. Zatiaľ čo rýchlospojku je možné jednoducho rozpojiť kliešťami, na rozpojenie reťaze bez rýchlospojky budete potrebovať nitovačku. Keďže sú články každej reťaze spojené nitmi, tento nástroj sa vám hodí aj v prípade, že je vaša reťaz vybavená rýchlospojkou – a to na jej skrátenie.
Rozpojenie a skrátenie reťaze
Reťaz s rýchlospojkou:
- Špeciálne kliešte na rýchlospojku – stačí ich nasadiť na reťaz a zacvaknúť.
- Čapové a kombinované kliešte – nasaďte ich na protiľahlé spoje rýchlospojky a stlačte.
- Pevný povrázok (napr. šnúrka od topánok) – prevlečte ho vrchom okolo rýchlospojky, dole prekrížte a silne zatiahnite.
Reťaz s čapom (nitom): Po zmeraní správnej dĺžky vložte nit, ktorý z neho chcete vybrať, do nitovačky a dotiahnite imbusovým nástrojom (tŕňom). Niť vám týmto spôsobom vylezie von a reťaz sa rozpojí.
Skrátenie reťaze: Po odhadnutí správnej dĺžky novej reťaze pomocou kopírovania počtu článkov staršieho, pristúpte k jeho skráteniu pomocou nitovačky. Postupujte rovnako ako v prípade rozpojenia reťaze s nitom.
Spojenie reťaze
- Rýchlospojkou – Rýchlospojku nasaďte na reťaz a zacvaknite pomocou špeciálnych klieští. Ak kliešte nemáte, pretočte reťaz tak, aby bola rýchlospojka na jeho hornej strane, stlačte brzdu zadného kolesa a pretočte kľučky. Mali by ste počuť hlasné zacvaknutie rýchlospojky.
- Spojovacím čapom – Balenie novej reťaze by malo obsahovať spojovací čap so zavádzacím tŕňom. Zavádzaciu časť namažte olejom na reťaz a vložte z vnútornej strany reťaze do miesta budúceho spoja (aby trčal smerom na vás). Kliešťami odlomte zavádzací tŕň a pomocou nitovačky zatlačte zvyšky čapu tak, aby sa dostal do roviny s plochou vonkajšieho článku.
Po spojení čapom je nutné spojený článok rozhýbať. Palce zaprite o susedné články okolo čapu, s použitím trocha sily reťaz ohnite k sebe a potom zasa od seba.
Tip: Vynaliezavejší cyklisti si dokážu v núdzi poradiť aj trochu oldschoolovým spôsobom, a to pomocou klinca a kameňa alebo kladiva. Čap stačí položiť na matičku a pevným klincom vyraziť, pričom pri spájaní je nutné čap opäť naklepať späť a rozklepať. My by sme vám odporučili mať vo svojej cyklo výbave multikľúč alebo vreckovú nitovačku, ktorá sa vám zíde aj v prípade pretrhnutia reťaze pri jazde v teréne.