Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
8 tipov, ako na bezpečný nákup a čo je to phishing? Nenaleťte podvodníkom!
Či už ste v online nakupovaní ako ryba vo vode, alebo s ním ešte len začínate, s podvodníkmi a tzv. phishingom ste sa najskôr už stretli. S rastúcou obľubou nákupov na internete totiž došlo aj k nárastu počtu týchto útokov. Ako sa podvodníkom brániť, nechytiť sa nikomu na návnadu a hlavne nakupovať bezpečne? Pripravili sme pre vás 8 tipov!
Čo je to phishing a ako vyzerá?
Prišla vám SMS alebo e-mail, kde vás obchod, banka či administrátor vyzýva na potvrdenie vašich údajov. Správa sa tvári reálne, podľa informácií a podpisu to vyzerá, že je všetko v poriadku. Máte ale kliknúť na uvedený odkaz a tam vyplniť svoje citlivé informácie – meno, číslo účtu, číslo platobnej karty alebo napríklad prihlasovacie údaje. A to už sa vám nezdá. Dobre robíte! Podvodník nahadzuje udičku, aby z vás dostal to, čo chce.
4 hlavné znaky phishingu
- Správa vyzerá dôveryhodne, ale môže obsahovať preklepy a chyby.
- Prichádza od niekoho, koho poznáte – dopravca, nákupný portál, banka, kamarát (obrázok).
- Nabáda vás na kliknutie na odkaz na vyplnenie vašich osobných údajov. Nasledujúca stránka môže vyzerať ako užívateľský účet, internetové bankovníctvo, e-mailový účet atď. Sú však aj prípady, keď ste podľa správy niečo vyhrali a teraz musíte „už len“ vyplniť údaje a zaplatiť XY korún, aby vám výhra bola zaslaná.
- Tak sa podvodníci dostanú k vašim údajom, ktoré môžu ďalej zneužiť, ukradnúť vám z bankového účtu peniaze alebo si na vás vziať napríklad pôžičku.
Čo robiť v prípade, že ste obeťou phishingu?
Na podozrivú správu nijako nereagujte, a pokiaľ si nie ste stopercentne istí, na odkazy neklikajte a údaje neoznamujte. Zvlášť by vás malo varovať to, keď vám prišla výzva na sledovanie objednávky alebo na potvrdenie platby, hoci ste si nič neobjednali. Nezabudnite, že žiadny poctivý obchodník ani banka od vás nikdy nebudú chcieť, aby ste oznamovali svoje citlivé údaje e-mailom, po telefóne či ich vyplnením na podozrivej stránke.
8 tipov pre bezpečný nákup
Na internete si môžete behom pár minút objednať od toaletného papiera cez najnovší mobil po investičné zlato. Úplne právom tak online nákupy zažívajú boom. Prefíkaní podvodníci však nikdy nespia, a akonáhle vidia príležitosť na rýchly zárobok, nedokážu jej odolať. Ako sa im brániť pri nákupe na internete a ako predchádzať potenciálne nebezpečným situáciám?
1. Výber správneho produktu
Pozrite sa, o aký tovar ide, kto ho predáva a či má nejaké hodnotenia. Neriaďte sa len tou najnižšou cenou, ku ktorej sa môže pripísať nezmyselne drahá doprava alebo nejasná dostupnosť produktu. Je cena vybraného e-shopu oproti konkurencii podozrivo nízka? Buďte obozretní.
2. Obchod overený inými užívateľmi
Skontrolujte si, či má vybraný predajca nejaké hodnotenia a čo si o ňom myslia iní zákazníci. Sme ľudia a aj tie najlepšie obchody tak môžu dostať nejakú negatívnu recenziu. Dôležité ale je, aby mal e-shop viac tých pozitívnych, nakupujúci s ním boli spokojní a mal peknú históriu. Okrem recenzií užívateľov sa pozrite aj na reakcie obchodu - odpovedá na pozitívne aj negatívne hodnotenie?
Na Heureke nájdete stránky tisícov obchodov, kde zobrazujeme každú recenziu zákazníka a tie najlepšie oceňujeme certifikátom Overené zákazníkmi. Certifikát a počet recenzií zobrazujeme aj priamo v záložke Kde kúpiť na stránkach produktov a v našej aplikácii.
3. Ako vyzerajú stránky e-shopu?
Stránky obchodu by na vás mali pôsobiť dobre, mali by byť v slovenčine bez preklepov, nesprávne skloňovaných slov a ďalších divných chýb. Ďalej musia obsahovať obchodné podmienky e-shopu a nemali by chýbať ani kontakty na prevádzkovateľa vrátane jeho identifikačných údajov a telefónu.
Pátraniu v e-shope sa vyhnete nákupom cez oranžové tlačidlo Kúpiť na Heureke, ktoré zobrazujeme iba u nami overených obchodov. Tak objednáte priamo cez Heureku, tovar vám dodá e-shop a my sa postaráme o to, aby išlo všetko hladko pred nákupom aj po ňom.
4. Dôverujte, ale preverujte
Chcete mať istotu? Nájdite si v e-shope telefónne číslo a uvádzané informácie si overte priamo v internetovom obchode. Alebo zavolajte nám na našu zákaznícku linku: +421 2/205 703 60, kde vám radi s čímkoľvek pomôžeme.
5. Viac možností dopravy a platby
Neznamená to, že by ste mali nakupovať iba v e-shopoch ponúkajúcich všetky kuriérske spoločnosti a každú možnosť platby. Pokiaľ však obchod umožňuje iba platbu vopred a ani dopravca nie je jasný, malo by to pre vás byť varovným signálom. Dajte si dokopy aj ďalšie indície a v prípade pochybností radšej nakúpte inde.
Tip: Platba kartou je jednou z najrýchlejších a najbezpečnejších možností. Ak ste si istí, že obchodu môžete veriť, tejto platby sa určite nemusíte báť.
6. Jasné reklamačné podmienky
Napríklad, ak vám topánky nesadnú alebo sa objednaný darček nebude páčiť, tak je vždy fajn mať v talóne možnosť vrátenia tovaru alebo možnosť reklamácie. Obchod by mal mať na stránkach jasne uvedené, ako pri vrátení tovaru v zákonnej lehote a pri reklamácii postupovať.
Ďalšie informácie hľadajte v recenziách e-shopu na našich stránkach. Tam môžete nájsť, že obchod všetko vybavuje bezo zbytkov, alebo naopak po vrátení tovaru nekomunikuje a nemá sa ani k vráteniu.
7. Hladký priebeh objednávky
Objednávkový proces je jednoduchý, všetky kroky dávajú zmysel, nikde nie sú podivné chyby ani po vás nechcú žiadne nevyhnutné alebo zvláštne údaje? To je dobré znamenie. Zo svojej strany môžete prispieť tým, že si každý vami uvedený údaj poriadne skontrolujete. Správnosť vašej e-mailovej adresy, mena a telefónu zaistí bezproblémové dodanie produktu.
Tip: Pri nákupe na Heureke cez Oranžové tlačidlo tovaru objednáte v pár krokoch a vaše dodacie údaje vyplníme za vás.
8. O svoju skúsenosť sa podeľte s ostatnými
Nákup prebehol na jednotku, obchod skvele komunikoval, tovar bol v poriadku dodaný a teraz ho veselo užívate. Alebo sa naopak niečo v procese pokazilo a s nákupom nie ste spokojní? V každom prípade svoju skúsenosť zdieľajte prostredníctvom recenzie na našich stránkach a pomôžte tak ostatným užívateľom.