Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Koniec falošným zľavám a nové pravidlá pre e-shopy
Najrôznejšie triky s cenami a umelé navyšovanie zliav je bohužiaľ realita, s ktorou sa niekedy stretol každý z nás. Aj keď o tom možno nevieme. Tieto praktiky začne už od konca mája 2022 krotiť nová smernica EÚ.
Obsah článku
Zľava vs. ilúzia
S trochou nadsadenia môžeme povedať, že v Česku aj na Slovensku je každý deň Black Friday. Veľa e-shopov skutočne postavilo celú svoju marketingovú stratégiu na nikdy nekončiacu sériu zľavových akcií, ktoré znejú niekedy až neskutočne. Zľava 30, 40 alebo napríklad 60 % nie je výnimkou. Bohužiaľ, slovo "neskutočne" je v tomto prípade použité fakticky úplne správne.
Problém je totiž v cene, z ktorej sú tieto percentá počítané. Tá v týchto prípadoch často nereflektuje skutočnú aktuálnu hodnotu produktu. Ide napr. o ceny, ktoré udával výrobca a za ktoré sa tovar nikdy nepredával, alebo o zavádzacie ceny staré aj niekoľko rokov. Neetické? Možno, rozhodne ale legálne. Teda až do tejto jari, kedy sa podobným ilúziám zatvára opona.
Nové pravidlá
Smernica, ktorá nadobudne platnosť na konci mája stavia po novom e-shopom mantinely, ktoré by mali podobnému jednaniu zabrániť. Predajca bude totiž musieť udávať svoju vlastnú predchádzajúcu cenu. Pričom pojmom predchádzajúca cena sa konkrétne rozumie tá najnižšia cena, za ktorú obchodník tovar predával v bezprostredne predchádzajúcom období 30 dní.
Pravidlá sa tak budú dať obísť jediným spôsobom. Predajca by musel umelo navýšiť cenu produktu na 31 dní. Potom by z nej mohol zľavu počítať, aj keby bola akokoľvek nereálna. Tento nefér postup ale vždy jednoducho odhalíte na našich stránkach v detaile produktu. Tam nájdete graf vývoja ceny vo zvolenom období. Pokiaľ tak bude “preškrtnutá cena” na stránkach obchodníka výrazne vyššia, tak viete, odkiaľ vietor veje. Tie skutočne najnižšie ceny a najvýhodnejšie ponuky hľadajte u nás.
Čo ďalšie sa mení
Smernica ďalej určuje povinnosť informovať zákazníka, pokiaľ je výsledná cena personalizovaná s ohľadom na jeho predchádzajúce online správanie. Inými slovami, že je cena upravená podľa toho, z ktorého webu prišla, alebo podľa toho, koľkokrát už na stránkach predajcu bola.
Najjednoduchším príkladom môže byť situácia, keď si vyhľadáte letenky, ale nekúpite ich. Pri vašej ďalšej návšteve sú tieto konkrétne letenky už cenovo personalizované – drahšie. Druhým príkladom môžu byť rozdielne ceny podľa toho, či tovar vyhľadáte priamo na stránkach predajcu, alebo sa naň prekliknete z reklamného banneru, prípadne zo stránok cenového porovnávača.
Prevádzkovatelia e-shopov budú musieť byť tiež podľa nových pravidiel schopní v prípade kontroly dokázať, že sú ich užívateľské recenzie autentické a dôveryhodné. Teda, že si recenzie nepíšu sami, ale pochádzajú od skutočných zákazníkov, ktorí si zakúpili skutočný tovar.