Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Vstupujete na stránky pre osoby staršie ako 18 rokov.
Kliknutím na tlačidlo „Vstúpiť“ prehlasujem, že som starší ako 18 rokov a nepripustím, aby k tu uvedeným dátam pristupoval ktokoľvek nespôsobilý či neplnoletý.
Ako nafúkať bicykel? Orientačná tabuľka hustenia kolies prezradí viac
Pred každou cestou by ste mali skontrolovať nahustenie pneumatík bicykla. Viete, ako správne nafúkať horský alebo cestný bicykel? Každý typ potrebuje pre svoj špecifický terén a štýl jazdy iný tlak vzduchu. Nezabudnite ani na správny postup, ako nafúkať galuskový ventil alebo autoventilok, a prečítajte si, ako je možné plášte nafúkať bez pumpy.
Zásady, ako nafúknuť bicykel
- Bicykel hustite podľa terénu, v ktorom sa najčastejšie pohybujete. Zatiaľ čo pri jazde na asfalte sa odporúča bicykel prifúknuť, na náročnejší terén zvoľte nižšie hodnoty tlaku vzduchu.
- Minimálny a maximálny tlak je označený na bokoch plášťov a ráfikov kolesa. Uvedené hodnoty nikdy neprekračujte.
- Kolesá nafukujte s ohľadom na svoju aktuálnu váhu, pričom vyššia váha = vyššia hustota vzduchu v plášťoch.
- Len vďaka hustilke s tlakomerom budete mať istotu správneho nahustenia plášťov. Stlačenie pneumatík prstom nestačí.
- Plášte neprehusťujte – bicykel s prefúknutými a tvrdými pneumatikami je ťažko ovládateľný a náchylný k vzniku defektu.
- Kolesá pravidelne dohusťujte (raz za niekoľko týždňov).
- Tlak v pneumatikách udržujte aj počas zimy, keď na bicykli nejazdíte.
Hustenie podľa typu bicykla
Základným pravidlom pri hustení pneumatík je nafúknuť ich tak, aby boli na stlačenie pevné, ale stále ľahko stlačiteľné. Napriek tomuto odporúčaniu existujú všeobecne prijímané rozsahy tlaku vzduchu v plášťoch založené na type bicykla:
- Cestné bicykle: Plášte na tento typ bicykla sú stavané na rýchlosť po hladkom povrchu. Vďaka vyššiemu tlaku vzduchu je umožnené ich ľahké a rýchle rolovanie. Vhodným rozsahom tlaku je 80 až 130 PSI, pričom bicykle určené na pretekanie môžu dosiahnuť až 160 PSI. Pomôcka k husteniu: Ak ide pneumatika ťažko stlačiť palcom, dosiahli ste tlak vzduchu 100 PSI.
- Mestské a hybridné bicykle: Vyžadujú úroveň tlaku vzduchu medzi hodnotami tlaku cestných a horských bicyklov. To je zvyčajne v rozmedzí 50 až 70 PSI.
- Horské bicykle: Na rozdiel od cestných bicyklov jazdia po voľnom a hrboľatom teréne, ktorý je lepšie zvládaný na pneumatikách s tlakom vzduchu medzi 30 a 50 PSI. Oproti cestným modelom by mali byť skôr podhustené.
- Krosové a cyklokrosové bicykle: Pri týchto modeloch je vhodný tlak od 70 do 100 PSI – zatiaľ čo na asfalt využijete vrchnú hranicu 100 PSI, na rozbité cesty a prírodný povrch odporúčame tlak stiahnuť na 80 PSI.
- Detské bicykle: Bicykle pre deti by mali byť nahustené skôr na nízky tlak vzduchu, a to spravidla medzi 20 a 40 PSI. Pri nafukovaní sa riaďte aj ostatnými faktormi ako váha jazdca, štýl jeho jazdy, najčastejší terén atď.
- Hmotnosť cyklistu,
- terén,
- podklad (povrch),
- druh a veľkosť plášťov,
- šírka plášťov,
- kostra plášťa,
- štýl jazdy,
- počasie a vonkajšia teplota,
- príp. bezdušový systém.
Orientačná tabuľka hustenia pneumatík na bicykli
Typ plášťa | Rozsah PSI | Rozsah bar |
Cestné bicykle | 80–130 (bezdušové galusky 175) | 6–9 (bezdušové galusky 12) |
Mestské/hybridné bicykle | 50–70 | 4 |
Horské bicykle (terén) | 30 | 1,4–2 |
Horské bicykle (asfalt) | 50 | 2–3 |
Krosové, cyklokrosové a trekingové bicykle | 70–100 | 4 |
Detské bicykle | 20–40 | 2–2,75 |
Značenie plášťov
Plášte sa vyrábajú v rôznych rozmeroch v závislosti od typu bicykla a jeho použitia. Pri hustení plášťov sa vždy držte hodnôt predpísaných výrobcom, ktoré sú uvedené na bočných stranách plášťov a ráfikov. Tieto čísla označujú minimálne a maximálne možné nahustenie pneumatík v jednotkách PSI a bar.
Základným značením sú palce (10–29“), ktorých hodnota je uvedená na začiatku označenia. Po nej nasleduje číselné označenie šírky plášťa. Finálna forma značenia môže byť napr. 20X2,35, pričom tieto hodnoty predstavujú vonkajší priemer 20“ kolesa a šírku 2,35“.
Stretnúť sa môžete aj so značením ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization), ktoré definuje rozmery plášťov v milimetroch. Každý plášť má svoje špecifické číslo ETRTO, ktoré má spravidla vždy rovnakú formu – napr. označenie ETRTO 35-590 vám napovie, že šírka plášťa je 35 mm a jeho vnútorný priemer je vhodný na kolesá s ráfikom s priemerom 590 mm.
Pri výbere plášťa na svoj bicykel môžete naraziť aj na francúzske označenie plášťov, ktoré udáva jeho približný vonkajší priemer a šírku. Napríklad označenie 700x35C udáva približný vonkajší priemer 700 mm a šírku plášťa 35 mm, pričom písmeno „C“ označuje vnútorný priemer (v tomto prípade 622 mm).
Či už sa budete orientovať podľa ktoréhokoľvek z uvedených značení, vždy by ste sa mali riadiť priemerom a šírkou existujúcej pneumatiky. Zatiaľ čo priemer je nemenný a musí byť vždy rovnaký, so šírkou je možné hýbať. Môžete si kúpiť plášť v medziach, ktorý vám dovolí ráfik kolesa, priestor vo vidlici alebo na zadnej stavbe, kam ho budete inštalovať. Šírka ráfika by mala byť vždy o niečo menšia ako šírka plášťa. Ak by ste na bicykel nainštalovali príliš široký plášť, nemusel by sa vám vojsť do rámu alebo vidlice.
Ako nahustiť pneumatiky na bicykli?
Kontrolu tlaku v plášťoch by ste mali vykonať pred každou cestou. Pri nafukovaní bicyklov zohľadnite, v akom teréne sa budete pohybovať a aký typ bicykla máte (cestné, horské, krosové, trekingové, gravel). Každý typ bicykla vyžaduje iný tlak v plášťoch. Čím je terén a povrch na jazdu náročnejší, tým nižší by mal byť tlak v pneumatike – len tak je možné zabezpečiť perfektnú priľnavosť plášťa k povrchu a účinnosť vzorky. Správnym tlakom v plášťoch zaistíte aj pohodlie na svoju jazdu, pretože vďaka vhodnému nahusteniu bicykla dobre absorbujú nerovnosti na podklade a perfektne kopírujú terén.
Aký je vplyv tlaku na výkonnosť bicykla?
- Podhustený plášť (nízky tlak): nekomfortná jazda, strata kontroly nad bicyklom, výrazne znížená ochrana duše pred prerazením o nerovnosť na povrchu, zvýšená pravdepodobnosť úrazu, riziko zhrnutia plášťa pri zatáčaní, dotyk kontaktu ráfika s podkladom.
- Prehustený plášť (vysoký tlak): odskakovanie od povrchu, vyššie riziko defektu, slabá priľnavosť k povrchu.
Plášte je vhodné dohusťovať raz za pár týždňov a počas zimných mesiacov sa nebojte nižšieho tlaku, ktorý je vhodný na lepšiu trakciu na snehu. Mnoho ľudí sa chybne domnieva, že s tvrdšími pneumatikami bude ich jazda rýchlejšia a vyhnú sa lepšie aj prípadnému defektu. V skutočnosti je jazda takomto bicykli nepohodlná a bicykel sa môže stať neovládateľným, pretože plášte môžu od povrchu svojvoľne odskakovať. Zbytočné prefukovanie kolies môže viesť k poškodeniu plášťa či dokonca ráfiku kolesa.
Ako správne hustiť horský bicykel?
Maximálny tlak vzduchu v pneumatike horského bicykla je vhodný len pri použití plášťov na asfalte. Hoci sa pohybuje okolo hodnoty 60 PSI, ideálny je tlak 30 PSI (príp. rozmedzie 1,5 – 2,5 bar), a to v závislosti od toho, v akom teréne a za akých podmienok sa budete pohybovať.
Nižší tlak v plášťoch horského bicykla zaistí:
- Lepšiu priľnavosť v teréne,
- lepší záber do kopca,
- väčšie bezpečie pri zjazde.
Ako teda správne nafúknuť horský bicykel? Predný plášť môže mať nižší tlak ako pneumatika vzadu, pretože je nad ňou menej hmotnosti jazdca a riziko tvrdého nárazu je znížené vďaka odpruženej vidlici. Do terénu sa teda nemusíte báť nahustenia svojho horského bicykla na 25 PSI vpredu a 35 PSI vzadu. Podľa hmotnosti je nutné bicykel dofúknuť – čím vyššia vaša váha je, tým viac budete musieť dať hustilke zabrať.
Pneumatiky na horskom bicykli však nikdy neprehusťujte – vyhnete sa tak prílišnému odrážaniu v teréne a zbytočne prudkej jazde. Nižší tlak vzduchu vám poskytne lepšiu trakciu na nerovnom povrchu a zároveň pomôže tlmiť nárazy. Pri jazde v teréne by vám malo stačiť (s ohľadom na vašu hmotnosť, štýl jazdy a ďalšie faktory) nahustenie na 30 PSI (1,4–2 bar), zatiaľ čo na ceste využijete tvrdšie kolesá s tlakom vzduchu bližšie k 50 PSI (2-3 bar).
Horské bicykle so širšími plášťami majú nižší tlak ako kolesá s úzkymi pneumatikami:
- Pre horské bicykle so širšími plášťami je vhodný tlak vzduchu medzi 18 a 25 PSI (1,2 až 1,7 bar), pretože sú určené pre extrémny terén (downhill).
- Pri jazde v bežnom teréne dofúknite tlak na 25–30 PSI (1,7 až 2 bar).
- Pre horské modely s užšími plášťami by sa mal tlak pohybovať medzi 30 – 50 PSI (2 až 3,5 bar) v závislosti od terénu.
Galuskový ventil a autoventil
Pred hustením duše na svojom bicykli sa uistite, aký typ ventilu máte. Medzi najrozšírenejšie druhy ventilov na bicykel patria autoventilky a galuskové ventily. V zahraničí je pomerne rozšírený aj Dunlop ventilček.
- Autoventil: Je možné ho ľahko nahustiť na každej benzínovej stanici. Medzi cyklistami je obľúbený vďaka jednoduchej obsluhe a použitiu.
- Galúskový ventil: Jeho priemer je iba 6 mm a vyžaduje menší otvor v ráfiku. Jeho hlavnou výhodou je nižšia hmotnosť, ktorá ho predurčuje na použitie pri závodných modeloch. Pred hustením je nutné ho povoliť a potom opäť dotiahnuť. Môžete ho nájsť aj pod označením „presta“, „french“, „FV“ a „SV“.
- Dunlop ventil: Za jeho nevýhodu možno považovať zložitejšiu výmenu plášťa – ventil sa musí najskôr rozskrutkovať, prestrčiť otvorom v ráfiku a potom zoskrutkovať späť. Výhodou je ľahké povolenie a rýchle vypustenie.
Galúskový ventilček sa dnes už bežne používa pri drahších modeloch bicyklov zhruba od 500 €. Ako by ste mali s galuskovým ventilom pracovať? Na jeho nafúknutie budete potrebovať hustilku, ktorá má buď dve samostatné diery, alebo obojstrannú vložku, ktorú je možné podľa potreby otáčať. Ak tento typ hustilky nemáte, stačí si zaobstarať za pár eur drobnú redukciu, vďaka ktorej premeníte galuskový ventil na klasický autoventilček. Takto bicykel ľahko nafúknete na každej benzínovej stanici, kde by ste za iných okolností galuskový ventilček dohustiť nemohli. Pri hustení si strážte, aby ste na ventilček nasadili správny otvor na ručnej pumpe.
Ako nafúknuť galuskový ventil?
- Z ventilu odskrutkujte plastovú čiapočku, ktorá slúži ako ochranný kryt.
- Malý, horný, skrutkovací dielik ventilu odskrutkujte rukou do hornej polohy a mierne ho stlačte, čím ho uvoľníte.
- Na ventilček nasaďte vhodnú pumpu a koleso nahustite na požadovaný tlak.
- Nakoniec pumpičku zložte, opatrne zaskrutkujte horný diel ventilu aj ochrannú čiapočku.
Pozor: Pri manipulácii s galuskovým ventilom postupujte opatrne a na horný diel ventilu nikdy zbytočne netlačte, aby sa neohol.
Aká je povinná výbava bicykla? Ako vymeniť a nasadiť reťaz na bicykel?
Ako na nafúknutie bicykla bez pumpy
Viete nafúknuť bicykel bez pomoci hustilky je zručnosť, ktorá sa vám bude hodiť, keď si zabudnete vziať na prechádzku svoju prenosnú hustilku. Najobľúbenejšou alternatívou k nahusteniu pneumatiky na bicykli bez hustilky je použitie bombičiek CO2. Ich výhodou je malý rozmer a s ním súvisiaca skladnosť, prenosnosť a nízka váha. Bombičky (alebo kazety) CO2 berte iba ako dočasné riešenie nahustenia pneumatiky, ku ktorému by sa malo pristúpiť len v prípade núdze.
Na použitie CO2 bombičky na bicykel budete potrebovať špeciálny nástavec (hlavica), na ktorého jednej strane sa nachádza otvor na ventilček od kolesa a na druhej strane nájdete závit na naskrutkovanie CO2 kazety. Približne v polovici tohto závitu nájdete tŕň, ktorý sa používa na prepichnutie kazety. Bombičku naskrutkujte do nástavca až do prepichnutia, pritlačte dýzu na ventilček a povoľte bombičku na uvoľnenie CO2 do ventilu. Plášť bude nahustený počas niekoľkých sekúnd.
Upozornenie: CO2 náplň z plášťa rýchlo mizne, a preto by malo byť vašou prioritou nahradiť ho v čo možno najkratšom čase normálnym vzduchom.
-
- 36,90 € – 49,95 €
- Hustilky v 8 obchodoch
-
- 36,60 € – 54,95 €
- Hustilky v 10 obchodoch
-
- 22,99 € – 34,00 €
- Hustilky v 7 obchodoch
-
- 79,54 € – 112,70 €
- Hustilky v 2 obchodoch
-
- 36,60 € – 54,95 €
- Hustilky v 10 obchodoch